En bra taktik när du vill att din content marketing skall ha en större chans att slå igenom bruset, är att göra något som dina konkurrenter inte gör.
Det låter kanske självklart för dig, men väldigt många pumpar ut precis samma sak som alla andra.
Därför är det smart att vara lite annorlunda! Och i det här inlägget kommer jag att tipsa om massvis med olika typer av content som du kan ta till dig.
LÄSTIPS: Vår Kompletta Guide om Content Marketing
Innehåll
Allt content (innehåll) har fyra delar
Först och främst har den ett format, dvs den typ av innehåll det är. Exempel på format är exempelvis webinar, slides, infografik eller en föreläsning.
Sedan har allt content givetvis någon slags innehåll, dvs den informationen som förmedlas eller visas. Typer av innehåll kan vara Q&A, en intervju, en titt bakom kulisserna eller en lista.
Ämnet är även det viktigt för innehållet. Ett specifikt ämne gör att den som (förhoppningsvis) tittar snabbt kan säga om det är intressant. Ett ämne kan vara ”De 5 trendigaste resmålen för barnfamiljer 2019”.
Sist men lika viktigt; varje innehåll har en plattform där det visas och eller delas. Typer av plattformar kan vara Facebook (eller andra sociala plattformar), iTunes (för exempelvis podcasts), er hemsida eller ert nyhetsbrevsverktyg.
I det här inlägget vill jag fokusera på den allra första, format. Det häftiga är, att varje format kan ha massvis med olika innehåll.
Tänk dig följande tre ämnen; 10 Sätt att Tjäna Mer Pengar, Så Här Lagar Du Trasiga Möbler eller Hur Ser En Arbetsdag Ut För En Veterinär?
Alla tre titlar passar till ett blogginlägg, en video, ett podcastavsnitt, en E-bok och som ett Webinar – som alla är typer av innehållsformat.
Sedan finns det otaliga plattformar där ni kan dela varje contentpryl! En video kan ni ladda upp på Youtube såklart. Men när ni ändå har den klar kan ni även dela eller ladda upp på er blogg, på hemsidan, på Facebook, LinkedIn eller Instagram. Bland annat.
Hur väljer du rätt format?
Vilka format som passar er är självklart väldigt individuellt. Om ni vill komma igång snabbt (ingen inlärningskurva) bör ni välja något där ni redan besitter den kunskapen som behövs. Att skriva manus, spela in och klippa en 3-minutersfilm tar myyyycket längre tid om du inte är van. Då kan det vara bättre att använda sig av något textbaserat innehåll.
Det finns många bra verktyg för att förenkla innehållsskapandet. Jag länkar en hel hög med resurser i listan nedan!
Typer av format för content marketing
Allright, nu kör vi! För att göra det lite mer överskådligt brukar jag dela upp i 6 olika kategorier. Flera av typerna passar in i mer än en kategori, så se det inte som hugget i sten utan som en källa till inspiration!
En liten påminnelse först; så länge det inte står uttryckligen att du får använda det eller såvida upphovspersonen inte gett sin uttryckliga tillåtelse så får du inte ”låna” något du hittar på internet. Allt som finns där ägs av någon och att använda sig av det utan tillåtelse kan inte bara ge riktigt dålig publicitet men kan även resultera i böter.
BILDBASERADE
I denna kategorin har jag stoppat allt visuellt som inte rör sig. Det är förmodligen den vanligast använda sortens innehåll.
Foto
Precis vad det låter som. Ett fotografi kan vara otroligt kraftfullt och både inspirera, underhålla eller chocka. Idag är det dock extremt mycket konkurrens när det gäller just det här formatet. Miljoner bilder publiceras varje dag, på de flesta av de största sociala närverken. Se till att era bilder verkligen är något extra!
Om du inte har tillgång till något betalprogram (Photoshop eller dylikt) finns gratisvarianten GIMP. Om du vill använda telefonen för att redigera bilder rekomenderar jag VSCO som låter dig göra enklare redigering och lägga på riktigt snygga filter!
Fotopaket
Vissa målgrupper kan ha stor nytta av en större mängd foton som de får använda fritt. Om ni arbetar med restauranger skulle ni kunna sätta ihop ett tjugotal bilder (som ni har fulla rättigheter för) på ett visst tema (vin, menyer, dukningar, högtider) och göra det nerladdningsbart på er hemsida.
På så vis gör ni det lättare för era kunder när de behöver uppdatera hemsida eller sociala medier eftersom de inte behöver leta gratisbilder på nätet eller för den delen hyra in en fotograf.
Fotogalleri
Hotell, konferensanläggningar och restauranger har flitigt använt fotogallerier under en lång tid. Men att visa upp en samling bilder på exempelvis hemsidan kan ha andra syften att visa menyn eller lokalerna.
Varför inte visa upp alla anställda, tidigare grupper som besökt er eller ett axplock på hur er produkt har använts? Dessutom kan ett fotogralleri vara en visuell användarhandbok!
GIF
Den här lille luringen är ju egentligen inte en stillbild, men den passade ändå bäst in i den här kategorin. GIFar är oftast kortare (några sekunder långa) urklipp ur rörliga filmer – utan ljud. Ofta skrivs en eller två rader av dialogen ut och resultatet brukar bli rätt underhållande.
En GIF kan vara ett effektfullt sätt att sprida en speciell känsla nästan överallt. Tänk på det som en smiley på steroider!
GIPHY låter dig skapa en GIF från en Youtubevideo eller från en bunte bilder som du själv laddar upp. Sök på ”GIF maker” i Google Play eller App Store så hittar du flera appar som låter dig göra GIFar på telefonen.
Meme
Kidsens absoluta favorit måste ändå meme:n (uttalas meem) utses till. I stort sett samma sak som en GIF med skillnaden att en meme bara består av en stillbild med en (förslagsvis rolig) textrad ovanpå.
Från att ha använts nästan uteslutande av den yngre generationen på nätet, börjar memen ta mark även hos de lite äldre målgrupperna.
Testa ImgFlip för att göra egna memes.
Illustration
En illustation är ett bra sätt att visa något utan att skriva det i text. Illustrationer kan ha många olika former, några beskriver jag längre ner. Genom att använda illustrationer kan ni minska mängden text på hemsidor eller i sociala medier – vilket oftast är positivt.
Det är inget fel med att skriva längre texter på nätet, men om något förklaras bättre med hjälp av en bild eller illustration skall ni definitivt använda er av det.
Canva är en personlig favorit när det gäller att skapa ett stort antal olika typer av illustrationer – självklart får ni det bästa resultatet om ni hyr in en professionell illustratör.
Infografik
Infografik eller infographic är ett supersätt att visa mycket information på ett visuellt och överskådligt sätt. Internetanvändare är inte kända för att ha en outtömlig bank med tålamod och då är det guld värt att presentera all viktig info på ett övergripande sätt.
Canva låtar dig fixa snygga infographics på ett enkelt sätt!
Presentationer/Slides
Powerpoints har länge varit kungen på (gott och ont på) föreläsningar och möten. Slideshare låter dig ladda upp presentationer som användaren sedan kan bläddra igenom i sin egen takt.
Perfekt att använda för att lägga in en presentation i exempelvis ett blogginlägg eller på hemsidan.
Kolla in en genomgång av plattformen Snapchat och varför den är så populär, i den här presentationen på Slideshare.
Seriestripp
Att göra sin egen seriefigur kräver lite kunskap (eller att ni hyr in någon som kan rita). Men ni har möjligheten att verkligen få läsarna att dra på smilbanden – och när ni fått någon att skratta har ni nått nästan hela vägen!
Att göra en seriestripp som inte känns amatörmässig och plump kräver en del fingertoppskänsla. Så det är med största sannolikhet bättre att hyra in någon som har erfarenhet, än att använda tjänster som exempelvis Storyboard That.
Om ni bestämmer er för att göra seriestrippar till något återkommande, har ni en jättemöjlighet att skapa något som följare och kunder känner igen direkt. Då är det viktigt att ni har en väldigt tydlig stil på er stripp!
Skärmdump/Screenshot
Visa hur användaren utför vissa processer på hemsidor eller i datorprogram genom att ladda upp skärmdumpar. Perfekt komplement till en skriven text i en bloggpost eller instruktionssida.
Du kopierar allt på skärmen genom att klicka Shift+CMD+3 på en Mac eller Ctrl+Print Scrn på en PC. Shift+CMD+4 på en Mac gör att du kan välja att skärmdumpa en del av skärmytan, istället för hela!
Skrivbordsbakgrunder
Vem älskar inte att hitta ett inspirerande citat eller en drömsk bild. Om ni inte har några superbilder att tillgå, kan du på sidan Unsplash ladda ner tusentals olika bilder som du får använda hur du vill – utan kostnad och till vad som helst. Hitta en bra bild, lägg på en passande text (med hjälp av Canva kanske?) och dela med er till era följare. På så sätt påminns de om er varje gång de öppnar telefonen eller datorn.
E-magasin
Istället för att trycka ett fysiskt magasin (där tryckkostnaden står för en stor del av den totala kostnaden), går det att publicera samma innehåll digitalt!
Har ni publicerat på er blogg under ett tag har ni förmodligen redan det mesta av innehållet som skulle behövas. Hyr in en designer eller köp en magasinmall från Graphic River eller liknande.
När allt innehåll är på plats kan ni antingen låta läsarna ladda ner en PDF från er hemsida eller läsa magasinet direkt i webbläsaren med hjälp av ISSUU.
LJUDBASERADE
Innehåll som är ljudbaserat låter lyssnaren göra annat under tiden, typ köra bil eller diska. Eller låtsas jobba samtidigt som de lyssnar på er!
Podcast
En podcast är i stort sett som ett radioprogram, med skillnaden att du kan ladda ner det till telefonen och lyssna på det när som helst. För att en podcast skall få bäst effekt, behöver ni publicera regelbundet – i alla fall varannan vecka.
Min favoritpodcast från ett företag är utan tvekan Alla Andra Dagar Skall Vi Leva från begravningsbyrån Fonus. Tyvärr har det inte spelats in mer är fyra avsnitt.
För ett tag sedan upptäckte jag det geniala podcastverktyget Anchor, som låter dig spela in, klippa och publicera en podcast – direkt i telefonen, datorn eller surfplattan!
Ljudkurs
Människor älskar att lära sig. Och vi lyckas samla på oss massvis med problem som vi önskar att någon kunde hjälpa oss lösa. Varför inte connecta med er publik under ett antal inspelade avsnitt som tillsammans blir en liten miniutbildning?
Välj ett område som du vet att många vill bli bättre inom, skriv ett manus och spela in. Audacity är ett gratisprogram – men inte mindre kraftfullt för det – där du kan spela in och klippa ljud!
Ljudbok
En ljudbok är i stort sett samma sak som en kurs, men är en direkt uppläsning av en skönlitterär eller faktabaserad bok. Vi på Befound älskar att återanvända innehåll som redan är tillverkat – helt nytt content på en bråkdel av tiden.
Därför kan det vara värt att fundera på att göra en ljudbok av en redan befintlig tryckt faktabok!
Ljudblogg
Lillasystern till ovanstående två är ljudbloggen! Det går att göra som ett fristående och nerladdningsbart verk, eller som ett komplement där du läser in ett redan skrivet blogginlägg och laddar upp så att det går att lyssna i anslutning till blogginlägget.
Perfekt för den som sitter i bilen men fortfarande vill ta del av det ni har att säga!
Det enklaste sättet att spela in en ljudblogg är att göra det själv. Om du har en hyfsat modern mobiltelefon kan du använda den (tänk på att hålla mikrofonen i vinkel med munnen, så att du inte får med ”puffljuden”)
Om du vill spela in via datorn, finns gratisprogrammet Audacity att tillgå för att klippa!
Ljudeffekt
Må hända att ljudeffekter har ett ganska snävt användningsområde – men om er målgrupp har nytta av det så kommer ni definitivt stå ut från konkurrenterna.
På samma sätt som vissa kunder eller följare kan ha nytta av ett bildpaket med gratisbilder, kan andra ha stor användning av ett paket med ljudeffekter!
Musiklåt
Såvida du inte levt under en hög med PET-flaskor de senaste åren så har du med största sannolikhet stött på PANTA MERA-låten i dess olika utförande.
Vem har sagt att det bara är unga popsnören som får skriva sommarhits? Vare sig ni tillverkar bilar, köksattiraljer eller toalettpapper så har ni säkerligen en hitlåt att leverera!
VIDEOBASERADE
Video har fullkomligt EX-PLO-DERAT de senaste åren! Nästan alla de största sociala plattformarna låter dig ladda upp video (och många även sända live). Det är beräknat att 80% av all trafik på nätet kommer att vara videos 2022.
Vi älskar rörlig bild och det gör även att de sociala plattformarna gör så att de som publicerar video syns till fler!
Här kommer några alternativ som innefattar rörliga bilder.
Video
Det vanligaste är självklart en vanlig videosnutt. Den kan du spela in med allt från din telefon till utrustning för hundratals tusen kronor.
Innehållet skiljer sig såklart enormt, från instruktionsvideos till bakom kulisserna eller intervjufilmer.
Det finns gratis videoredigeringsprogram som förmodligen redan är installerat på din dator! Mac har sitt iMovie och PC har Movie Maker.
För den som vill arbeta på telefonen eller paddan fungerar Adobe Premiere Clip fint.
Vlogg
Ett format som egentligen lutar mer åt att vara en sorts innehåll är vloggen, men idag är vloggandet så pass stort att jag tycker det förtjänar ett eget avsnitt.
Enkelt förklarat är en vlogg en videodagbok (V(ideo)LOGG) som följer ett lite mer enkelt format än exempelvis en instruktionsvideo. Tittaren är mer förlåtande när det gäller kameraskak eller att inte alla repliker flyter som vatten.
Minivideo
Den nu nerlagda sociala plattformen Vine tillät sina användare att ladda upp filmer som var exakt 6 sekunder långa. Det kan tyckas svårt att hinna förmedla något på den korta tiden, men icke. En minivideo fångar tittaren mer effektivt än en stillbild, men säger allt som skall sägas innan tittaren tappar intresset (förhoppningsvis).
På Instagram kan du exempelvis ladda upp filmer på upp till en minut i flödet eller 15 sekunders stories.
Videokurs
På samma sätt som ni kan släppa en kurs i audioformat, fungerar det även att göra en videokurs.
Oavsett vilken sorts video ni väljer att arbeta med är tumregeln att varje film skall ta upp ETT ämne (gärna så snävt som möjligt). Därför är det smartare att dela upp ett komplext ämne på en serie av filmer istället för att försöka klämma in allt i en film som är längre än Sagan om Ringen.
Ett bra exempel är vår egen fem-dagars kurs om grunderna i content marketing! Klicka på länken och anmäl dig så får du första lektionen direkt.
Filmerna kan ni ladda upp som en serie på Youtube eller Vimeo – eller erbjuda som nerladdningsbara eller strömmande på hemsidan.
Webinar
Ett webinar är en föreläsning fast på nätet. Den pågår (oftast) live och ger tittarna möjlighet att ställa frågor eller kommentera.
Lästips: Allt om att sända webinar
Det bästa är att marknadsföra eventet i förväg genom att be tittarna att anmäla sig med sin mailadress. Det gör att ni kan påminna när det börjar närma sig.
Det finns ett antal leverantörer som erbjuder helhetslösningar (förutom att de sänder samlar de in mailadresser från en landningssida och skickar ut påminnelser) men de kostar en slant. Vi använde oss av LiveStorm vilket funkade bra!
Ett enklare system är att använda sig av Facebooks eller Instagrams livesändningsfunktion!
Livesändning
Både Facebook och Instagram ger användarna möjlighet att sända live, liksom flera andra plattformar (till exempel LinkedIn).
Om ni vill öka interaktionen från era följare skall ni definitivt testa att sända live. En livesändning kräver väldigt lite förberedelser men ger mycket tillbaka.
Vi älskar det som är aktuellt och som händer nu. En undersökning visade att folk tittar 3 ggr längre på en livesändning än en som inte är live.
Lästips: Livestreaming för företag på sociala medier – allt du behöver veta!
TEXTBASERADE
Trots att video och audio är på frammarsch, finns det enorma möjligheter med det skrivna ordet. All sökmotoroptimering tar den största delen av informationen från text, försök att inkludera den även om er tyngdpunkt ligger på exempelvis video.
Artikel
Extremt brett format som kan innehålla vilka ämnen som helst. En artikel är oftast i längre form och kombineras i regel med andra sorters innehåll, typ bilder eller illustrationer. Kan publiceras på egen hemsida eller på andra plattformar.
Bloggpost
Artikelns lillebror, som ofta är i lite kortare format (även om längre bloggposter som samtidigt är matnyttigare inte alls är fel – de gör under för sökmotoroptimeringen).
Jag har alltid använt mig av WordPress som plattform för bloggar – det är enkelt att ändra utseende och det finns tusentals plug-ins som låter dig lägga till exakt de funktioner du behöver.
E-bok
En e-bok är en nerladdningsbar bok som går att läsa på väldigt många olika plattformar – telefon, läsplatta eller e-läsare till exempel. Vissa e-boksläsare visar endast svart-vitt, vilket kan vara bra att tänka på om det finns bilder i boken.
Ett smart sätt att skapa mer content utan större insats är att slå ihop en bunte med bloginlägg inom samma ämne, till en e-bok.
Viktigt att tänka på när du skapar en e-bok är att formattera den korrekt. Annars visas till exempel inte innehållsförteckningen korrekt.
Använd i stort sett vilket program som helst för att skriva boken och använd sedan Calibre för att konvertera till rätt format.
Ett av formaten som du kan konvertera din e-bok till är PDF. Jag rekommenderar dock inte detta eftersom det tar bort många av formatteringarna i boken. En PDF är däremot väldigt användbar då den kan få ner storleken på bild- och illustrationstunga dokument.
En nerladdningsbar PDF kan vara allt från en sida stor till hurmångasomhelst.
Ett exempel på en PDF är den vi på Befound skapat för vår content marketing-workshop!
Nyhetsbrev
Email (som funnits nästan lika länge som mänskligheten) kan tyckas passé. Men det är fortfarande den typen av kommunikation som har högst konverteringsgrad. Vi må scrolla förbi hundratals blogginlägg eller Instagrambilder varje dag utan att lägga märke till de flesta, men vi öppnar de flesta av mailen som hamnar i vår inbox.
Ett nyhetsbrev är ett mail från ett företag (eller privatperson) som skickas till de som anmält sig att få det. I mailet går det sen att länka till bloggar eller andra sidor på nätet.
Vi använder oss av MailChimp för alla våra mailutskick – det är gratis upp till 2000 prenumeranter.
E-mailkurs
Att dela med sig av kunskap inom ett visst område under en längre tid (mer än en dag i alla fall) bygger förtroende och kännedom om er som företag.
En tumregel är att hålla email så korta som möjligt, även om vi läser våra mail så tappar vi rätt snabbt intresset. Därför är en kurs uppdelad på flera dagar perfekt.
I mailen kan du självklart skriva text, men även länka till exempelvideos och dylikt.
Whitepaper
På svenska översätts det ibland vitbok eller policydokument, men oftast skriver vi Whitepaper även här. Det är en djupgående rapport som samlar ideér och tankar inom ett visst område.
Oftast presenteras problem och även lösningar på de problemen. Ett whitepaper kan förklara konceptet eller presentera olika metoder.
FAQ
Om ni sammanställer de vanligaste frågorna som era kunder har, kommer ni förmodligen märka de allra flesta undrar samma saker. Att samla de vanligaste frågorna och ge konkreta svar kommer göra underverk, inte bara för era kunder men även för de som arbetar med kundsupport.
Arbetsblad/Template
Ett arbetsblad är bra att dela ut (fysiskt på plats eller nerladdningsbart) i samband med att mycket information har nått era kunder. Att först lära sig om ett visst ämne och sedan få en enkel (och mer eller mindre) visuell guide för hur problemet skall angripas är en effektiv lösning.
Ett arbetsblad behöver inte vara mer komplicerat än ett A4-ark med fyra frågeställningar och plats för att skriva svaren.
Checklista
En version av arbetsbladet är en enkel checklista – tänk typen du använder dig av när du skall vara säker på att packa ner allt till charterresan.
Här kan läsaren enkelt gå igenom och vara säker på att alla stegen är gjorda.
Excelark
Excel (eller Numbers om du använder Mac) kan spara mycket tid genom automatiska uträkningar och annat. Genom att sätta ihop en mall där era kunder kan fylla på med egen information och få eventuella uträkningar gör att du kan spara tid åt dem också.
Länksida
Du vet hur det är. När du försöker lära dig med om något behöver du plöja igenom ett antal sidor från Google innan du hittar rätt (om du ens gör det).
Genom att samla alla de bästa resurssidorna och länkarna på en och samma sida, gör du det enkelt för den som läser.
Det enklaste sättet är att skapa en ny sida på er webplats, eller ett nytt blogginlägg.
WEBBASERADE
Webben ger många möjligheter för att skapa interaktivt innehåll. Det finns många tjänster som hjälper er att skapa ert content utan några direkta programmeringskunskaper.
Kalkylator
På samma sätt som ett nerladdningsbart Excel-ark kan hjälpa med uträkningar och dylikt, går det att skapa webbaserade uträknare som gör att användaren snabbt kan få konkreta siffror på ett specifikt ämne eller problem; vad kostar det att lägga nytt tak på sommarhuset? Hur många kalorier skall jag äta varje dag?
Om ni inte har någon som har koll på det här med att programera hemsidor kan ni använda er av en tjänst som OutGrow för att skapa en kalkylator.
Forum
Att koppla samman människor med samma intressen – och förmodligen även liknande problem – gör att de kan hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter.
Forum var något av det första som blev populärt redan i början av Internets liv, även om det då såg lite annorlunda ut än nu.
Det finns många sätt att skapa forum och samlingsplatser. En Facebookgrupp är enkel att skapa och innehåller de flesta funktioner som behövs, dock är det svårt att få en överblick över frågeställningarna.
Det finns flera tjänster som låter dig skapa regelrätta forum med kategorier och underkategorier, exempelvis BoardHost.
Landningssida
Innan någon gör ett köp eller konverterar på annat sätt, finns det vissa frågor denne vill ha svar på om produkten. Att skapa en landningssida för varje produkt eller tjänst gör att ni kan berätta allt som behövs – med text, bild eller video – och även enkelt föra kunden mot ert Call To Action.
Att skapa en landningssida är inte svårare än att göra en ny undersida på er webplats, där ni fyller på med information om produkten.
Sedan kan ni enkelt länka till just den sidan när ni pratar om produkten på andra plattformar.
Mikrosida
En mikrosida är en individuell webbsida eller en samling sådana som fungerar som en separat webplats, där avsändaren är ni som företag. Ofta ligger de under en egen www-adress eller en underdomän till företagets vanliga hemsida.
Ibland används microsidor för specifika kampanjer eller riktar sig till en specifik målgrupp. De går även att använda för produktsläpp och andra tidsbundna event.
Resurssida
Samla alla verktyg, nerladdningsbara filer, länkar till egna blogginlägg och filmer som behandlar ett ämne, på sin egen sida. Folk som arbetar med ett visst problem kan hitta det mesta de behöver på ett och samma ställe – hos er.
Här gäller det att verkligen sätta sig in i läsarens situation; vad kan de möjligen behöva och i vilken ordning?
Bundles/Kits
En släkting till resurssidan är s.k. bundles. Den vanligaste varianten är en samling med datorprogram, appar eller wordpressteman som tillsammans är kraftigt reducerade i pris om du köper hela paketet.
Men det går självklart att ge bort ett kit med nyttiga resurser (självklart måste ni ha rättigheterna till allt innehåll). Paketet går att fylla med vad som helst (tänk på att inte fylla ut med skräp för att det skall verka större – det går aldrig hem) och är ofta nerladdningsbart.
Wiki-sida
Kommer du ihåg de där stora tunga böckerna som hette Nationalencyklopedin? Pah! Nuförtiden är det svårt att slå Wikipedia när det gäller uppslagsverk. Styrkan med Wikipedia (och andra, fristående wiki-sidor) är att alla kan hjälpa till att fylla på med information – och framför allt säga till när något är inkorrekt.
Det finns även otalet ämnesspecifika wikisidor (uppbyggda på samma sätt som Wikipedia men som är helt fristående), som grottar ner sig i härliga subkulturer eller hobbies. Vad sägs om Hitchwiki om att lifta, Wookieepedia om Star Wars-universumet eller WikiArt?
Ni kan skapa en gratis Wiki-sida på Wikia.
Karta
Samla allt som kan vara intressant för er målgrupp på en interaktiv (eller tryckt) karta, så att de enkelt kan hitta roliga, intressanta eller lärorika platser i en stad.
Google Maps låter dig göra dina egna kartor där du kan placera ut de bästa platserna och skriva små förklaringar till.
App
Vi spenderar en stor del av vår vakna tid med våra telefoner och surfplattor, kan ni skapa en app som gör livet för era kunder bättre, roliga eller enklare?
Att göra en app behöver inte vara speciellt svårt – det finns smarta tjänster som skapar och publicerar appar nästintill smärtfritt.
Demo
När en kund börjar närma sig ett köp, kan det vara smart att ge möjligheten att testa produkten eller tjänsten utan risk – dvs utan att betala för det.
Många webbtjänster erbjuder möjligheten att registrera sig för produkten och testa alla funktionerna under ett antal veckor innan de måste betala för det.
En annan möjlighet är att lägga upp ett demokonto, så att den som vill kan klicka sig runt som en fiktiv användare.
Livechat
Även om ni försöker ge svar på alla möjliga frågor i er information, kommer det fortfarande finnas frågetecken som behövs rätas ut. Och idag förväntar sig kunder att få svar extremt snabbt – helst inom några timmar.
En livechatt gör att kunder kan ställa frågor direkt i ett chattfönster på er hemsida och direkt kopplas till någon som svarar.
Det ger en enorm trygghet och får det oftast att kännas som om företaget verkligen bryr sig.
Zen Desk är ett bra alternativ, som är enkelt att installera och du har en gratisperiod för att testa innan ni bestämmer er.
Tävling/Giveaway
Alla älskar gratis! Att ge bort prylar eller tjänster kan vara ett effektivt sätt att fånga nya följare eller ytterligare cementera relationen med befintliga.
En tävling kan hållas via sociala medier, på hemsidan eller på en fysisk plats. Se till att ni har koll på regler och lagar kring giveaways och tävlingar.
Med KingSumo skapar du snabbt och enkelt virala giveaways, som är ytterst delningsvänliga.
Undersökning/Poll
En av de största fördelarna med sociala medier (och internet i stort) är att ni har stora möjligheter att lära er mer om era potentiella kunder. Eftersom content marketing bygger på att beröra kundernas problem eller intressen kommer ni kunna skapa bättre innehåll ju mer ni vet om era kunder.
Det bästa sättet är självklart att fråga rakt ut; vad är era största problem? Vad tycker ni bäst/sämst om? Vad vill ni se för produkt härnäst? Genom att fråga era kunder får ni inte bara reda på sanningen, utan ni bygger även känslan hos kunderna att de faktiskt bidrar och hjälper till.
Google Forms är ett gratis och enkelt sätt att skapa formulär. Om du vill göra ett mer visuellt och interaktivt kan jag rekomendera TypeForm!
Quiz
Vilken karaktär i Game of Thrones är du? Vilken kändis är du mest lik? Vilket parti bör du rösta på?
Om du spenderat tid på Facebook de senaste åren så har du mest största sannolikhet stött på den här sortens Quiz. De är omåttligt populära, vem vill inte lösa gåtanVilken sorts bröd är du?
Skämt åsido, ett Quiz får era följare att interagera med er, vilket är en av de viktigaste målen i en content marketing-satsning. Förutom quiz som enbart är till för att underhålla, går det att göra quiz som faktiskt hjälper till att välja rätt produkt.
Ovan nämnda TypeForm har även en funktion för att skapa Quiz!
Plug-ins (WordPress, Chrome etc)
En plugin görs inte i en handvändning men kan göra extremt mycket nytta för en kund. Många välanvända tjänster (WordPress, Chrome och dyl.) tillåter tredjepartsplugins och de kan skapa mycket uppmärksamhet om de görs bra!
Spel
En annan typ av innehåll som inte görs på en kvart men som är högst beroendeframkallande är små nätbaserade spel. Perfekt om branschen ni arbetar inom innefattar underhållande eller utbildande element!
VERKLIGHETSBASERADE
När alla arbetar digitalt, kan ni stå ut rejält genom att synas lite mer i den analoga världen. Att träffas ”på riktigt” bygger starka relationer och gör att ni verkligen kan göra ett avtryck.
Meetup
Brinner era följare för ett visst ämne? Varför inte hjälpa dem att komma tillsammans och diskuteras sinsemellan? Ett meetup behöver inte vara svårare än att bestämma en tid och plats, tillsammans med några enkla riktlinjer för vad ert meetup skall innehålla.
Det är helt OK att dela med er av vad ert företag gör eller erbjuder, men akta er för att göra det till en 4 timmar långt säljpitch.
Föreläsning
Storytelling är extremt kraftfullt och om det görs rätt är det väldigt övertygande. En bra föreläsare kan verkligen trollbinda och övertyga. Det bygger även förtroende, och visar att ni vet vad ni pratar om.
Att bli sedd som en auktoritet inom en bransch öppnar många dörrar.
Workshop
En föreläsning där största delen låter deltagarna arbeta själva, utifrån de egna förutsättningarna gör det till en workshop. Dela med er av erfarenheter och material som behövs för att lösa ett visst problem.
Konferens
En konferens ger möjlighet att träffa andra inom samma bransch och diskutera aktuella ämnen, samtidigt som du kan lära dig från experterna.
Självklart är det extremt mycket arbete som ligger bakom en konferens, men varför inte börja smått och låta det växa?
Prisutdelningar
Det finns många som gör sitt jobb lite extra bra, inom alla branscher. Varför inte skapa en prisutdelning typ ”Årets Cyklist/Marknadsförare/Trädkramare” eller dylikt? Uppmärksamma de som gjort bäst ifrån sig och få andra att vilja prestera ännu bättre.
En prisutdelning går att göra internt i företaget eller externt, för en hel bransch.
Goodiebox
Hur ofta får du något annat än räkningar i posten? Att få något fysiskt gör väl vem som helst glad? Varför inte göra iordning några paket med nått gott, nått kul och något utbildande? Ni kommer stå ut från alla andra.
Magasin
Ett e-magasin i all ära, men det är svårt att slå en riktig tidskrift tryckt på papper. Dagens digitaltryck gör det relativt billigt att producera en tidning i mindre upplaga.
Även här går det att återanvända tidigare skapat innehåll vilket gör produktionstiden relativt kort.
Broschyr/poster
Nästan allt digitalt innehåll går att omarbeta för att printa som fysisk pryl. Välj ut era allra nyttigaste inlägg och gör om till en broschyr eller poster. Saker du hittar på nätet är lätt att glömma bort, även om du tyckte det var riktigt bra när du hittade det. Men något som du kan sätta upp på väggen påminns du om varje dag.
Jag hoppas du hittade mycket inspiration i de här olika typerna! Självklart går det att klippa och klistra och kombinera precis som du vill – lycka till!
Jens Lennartsson
Content Manager på Befound
Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82