LinkedIn för Företag
Funderar du på att använda LinkedIn för ditt företags sociala närvaro? Vill du veta lite mer om hur nätverkande, marknadsföring och annonsering på LinkedIn kan användas?
Med hjälp av den här artikeln får du en överblick om LinkedIns alla olika användningsområden och vad du bör tänka på när det gäller din närvaro på LinkedIn som företag.
Senast uppdaterad:
Lästid: ca 30 minuter
Innehåll
Vad är LinkedIn?
LinkedIn är världens största professionella sociala nätverk, alltså ett socialt media liknande Facebook, men som mestadels riktar sig till företag och affärsrelaterade ämnen.
När du skapar ett Linkedinkonto fyller du i dina arbetslivserfarenheter – du lägger i princip upp ditt CV så att du blir attraktiv för presumtiva nya arbetsgivare.
I Linkedin kan du skicka kontaktförfrågningar till personer du har något gemensamt med för att bygga ditt nätverk. Du kan vara aktiv genom att kommentera andras inlägg eller skapa egna inlägg om saker som är företagsrelaterade eller arbetslivsrelaterade.
Som företag för du ut dina budskap via din Linkedin företagssida. Det finns inget företagskonto på Linkedin utan den som startar företagssidan blir administratör för sidan. Du kan också annonsera på Linkedin och på olika sätt skapa leads för ökade affärsmöjligheter.
Som arbetsgivare kan du rekrytera via Linkedin genom att leta upp lämpliga kandidater till nya tjänster och lägga ut platsannonser, men även bygga ditt arbetsgivarvarumärke.
Varför ska ditt företag finnas på LinkedIn?
LinkedIn är ytterligare en kanal att synas på. Finns man där som företag och har en professionell framtoning höjer det företagets varumärke. LinkedIn kan vara speciellt intressant för dig som är verksam inom business-2-business och/eller vill ägna dig åt arbetsgivarvarumärkesbyggande (puh) – det som på engelska kallas Employer Branding.
Genom LinkedIn kan du även hålla kontakt med dina leverantörer och samarbetspartners samt hålla koll på konkurrenter som är verksamma på LinkedIn.
LinkedIn är gratis, men det finns också olika betalversioner med utökad funktionalitet. Läs mer om det längre ner!
LinkedIn för arbetssökande och arbetsgivare
LinkedIn används till stor del även av privatpersoner som söker anställning och av företag som söker personal. LinkedIn började som en jobbsökarplattform och rekryteringssajt. Att lägga upp sitt CV på LinkedIn är fortfarande en central del i en vettig LinkedIn-strategi.
LinkedIn för marknadsföring
Under många år har LinkedIn arbetat på att bredda sitt användningsområde. Du kan därför ha nytta av LinkedIn både som säljare och marknadsförare. Du kan marknadsföra ditt företag på LinkedIn både genom att nätverka och genom betald marknadsföring.
LinkedIns historia
Visste du att LinkedIn var ett av de första sociala nätverken? Företaget grundades så tidigt som 2003 av amerikanen Reid Hoffman och året därpå lanserades första versionen av LinkedIn.
2008 hade LinkedIn 10 miljoner användare. Och 2018 var siffran uppe i 500 miljoner.
Under årens lopp har LinkedIn köpt upp ett antal företag och infogat deras tjänster i sin plattform.
2012 köpte de Slideshare, där användare kan lägga upp och dela presentationsmaterial.
2013 köpte de publiceringsplattformen Pulse som numera heter LinkedIn Publishing.
2015 köpte LinkedIn Lynda.com en plattform för online kurser. Lynda.com brandades om och kallas idag för LinkedIn Learning.
Microsoft köper LinkedIn
2016 sålde LinkedIn företaget till Microsoft för den nätta summan av 26,2 miljarder dollar. Efter uppköpet har många spekulerat i vad Microsoft har för planer för LinkedIn framöver. Ett är säkert – det är en spännande tid av förändring för LinkedIn användarna.
LinkedIn hackat
2012 blev LinkedIn hackat och 6,5 miljoner användarnamn och lösenord stals av ryska hackers. 2016 upptäcktes att ytterligare 100 miljoner inloggningsuppgifter hade stulits (enligt uppgift vid samma tillfälle) och då gick LinkedIn ut och uppmanade alla som inte ändrat sina lösenord sen 2012 att göra detta.
LinkedIn Sverige
Antal LinkedIn-medlemmar i Sverige
Enligt LinkedIns egna uppgifter är det över 3 miljoner som använder LinkedIn i Sverige (sep 2019). Hur många av de som är aktiva är en annan fråga. I undersökningen Svenskarna och internet 2018 redovisar IIS att andelen internetanvändare som använder LinkedIn dagligen enbart är 4% medan det är så många som 30% som anger att de använder LinkedIn ”någon gång”.
Vilka använder LinkedIn?
Den genomsnittlige LinkedInanvändaren skulle man kunna säga är en arbetande man mellan 36-45 år verksam inom IT- och kommunikationsbranschen.*
Ålder
Vanligaste åldersgruppen för män är 36-45 år där 54% av internetanvändarna anger att de någon gång använder LinkedIn. För kvinnorna är det 45% i åldrarna 26-35 år.*
Bransch
De vanligaste branscherna för LinkedInanvändning är IT- och kommunikation där 61% av internetanvändarna uppger att de använder LinkedIn någon gång. Följt av Finans med 51%.*
*Källa: Svenskarna och internet 2018
Befattning
Av 3,6 miljoner LinkedInanvändare i Sverige uppger LinkedIn att 340.000 är i en befattning LinkedIn kallar drift (Operations på engelska), 330.000 arbetar med företagsutveckling (Business development) samt 230.000 har en försäljningsbefattning (Sales).**
Yrkesnivå och yrkesroll
LinkedIn beräknar också att lite drygt 20% (730.000) av deras medlemmar i Sverige har en senior yrkesnivå (Överordnad) och anger att antalet som klassifieras som innehavare av en chefsposition eller ägarroll (inkl delägare) är tillsammans 430.000.**
**Källa: Uppgifterna uträknade med LinkedIns verktyg för kampanjhantering (med engelska valt som användarnas profilspråk).
Exempel på bra svenska LinkedIn företagssidor
Här är några exempel på svenska företag som har bra företagssidor på LinkedIn med en lagom mix av information, tips och inspirerande material. Tyvärr faller en del på målsnöret då det gäller 80/20 regeln – dvs 80% av innehållet ska handla om din målgrupp och bara 20% om ditt företag.
Sigtunahöjden – Bransch: logi, antal följare: ca 350, antal anställda på LinkedIn: ca 30
Visma – Bransch: IT, antal följare: ca 46000, antal anställda på LinkedIn: ca 5500
Procurator – Bransch: partihandel, antal följare: ca 1800, antal anställda på LinkedIn: ca 250
Cygate – Bransch: IT, antal följare: ca 6300, antal anställda på LinkedIn: ca 800
Mynewsdesk – Bransch: PR och kommunikation, antal följare: ca 11500, antal anställda på LinkedIn: ca 200
Veckans affärer – Bransch: förlag, antal följare: ca 6800, antal anställda på LinkedIn: ca 25
Hur fungerar LinkedIn?
Startsidan – ditt flöde
Den allra största delen av den tid du spenderar på LinkedIn kommer du vara aktiv på din startsida. Det är där flödet av inlägg finns. Vilka inlägg som visas beror på vad dina kontakter gör och vilka du följer (företag, personer eller LinkedIngrupper).
I flödet visas inlägg, länkar till artiklar, bilder, filmer men också marknadsfört innehåll, alltså material som någon betalt för att det ska synas för en viss målgrupp (som du råkar vara del av).
Gilla, dela och kommentera andras inlägg
LinkedIn, precis som Facebook bygger på att du ska vara aktiv och inte bara passivt ta del av inlägg som andra gjort. Du är aktiv genom att gilla inlägg, dela inlägg och/eller kommentera andras inlägg.
Gilla
Enklast är att gilla ett inlägg. Det är bara att trycka på ikonen för gilla (tummen upp). Vad som händer då är att inlägget kan visas för ditt kontaktnät och så läggs det till [ditt namn] gillar detta ovanför inlägget. Dessutom så uppdateras antalet som gillat inlägget samt att den som publicerat inlägget får en notifiering och kan se att du gillat det.
Dela
Att dela ett inlägg är nästan lika enkelt som att gilla ett inlägg. Det finns en ikon (högerställd pil) att trycka på. Vad som händer då är att ett fönster dyker upp där du har möjlighet att skriva en liten kommentar, förslagsvis varför du delar detta inlägg. Att skriva en kommentar är naturligtvis frivilligt, det räcker med att klicka på knappen Lägg upp för att dela inlägget till ditt nätverk. Antalet som delat inlägget uppdateras och en notifiering skickas till den som gjort inlägget så att hen ser att du delat det.
Kommentera
Att kommentera kräver lite mer insats än att bara gilla ett inlägg och kan också vara svårare än att dela ett inlägg. För när du delar ett inlägg behöver du inte skriva något, vilket du måste göra när du kommenterar. Du väljer själv om du vill kommentera/svara någon annans kommentar eller göra en egen reflektion på inlägget. Hur många kommentarer som finns ser du precis ovanför ikonen med pratbubblan.
För att kunna läsa andras kommentarer klickar du bara på texten med antal kommentarer. För att kommentera klickar du på ikonen med en pratbubbla. Och sedan är det upp till dig vad du ska säga.
När du gjort din kommentar uppdateras antalet kommentarer och en notifiering skickas till den som gjort inlägget så att hen ser att du kommenterat det och kan läsa din kommentar och kanske även svara på den.
Skapa egna inlägg (”Post” på engelska)
Utöver att gilla, dela och kommentera andras inlägg så kan du naturligtvis även själv skapa egna inlägg.
Dela andras material i eget inlägg
Om du hittar webbsida som du vill dela till dina kontakter så kopierar du adressen till sidan och klistrar in den i rutan för egna inlägg överst på LinkedIns startsida. Då behöver du faktiskt inte skriva någonting själv (även om det är bästa praxis att skriva någon liten kommentar om länken) utan bara låta LinkedIns verktyg plocka text och bild från länken och presentera innehållet i ditt flöde då du trycker på Lägg upp.
Vad som händer sen är att inlägget publiceras med din profilbild, namn samt profilrubrik och inlägget kan komma att visas i dina kontakters flöden (exakt hur och när dina inlägg visas styrs av LinkedIns algoritm, mer om den strax).
Editera egna inlägg
Om du gjort ett stavfel och måste korrigera ditt inlägg efter att du publicerat det kan du göra det genom att välja Editera inlägg i menyn som du hittar under ikonen med tre punkter, längst upp till höger på alla inlägg.
Där hittar du för övrigt även funktionen Kopiera länk till inlägg som kan vara bra när du vill skicka en länk till inlägg du eller andra lagt upp på LinkedIn.
Lägg upp bilder och filmer på LinkedIn
Under rutan för egna inlägg överst på LinkedIns startsida hittar du två ikoner för bild och film. Då du klickar på dessa kommer du ut på din dators desktop och kan välja fil att ladda upp.
De videofilmer du lägger upp på LinkedIn kommer att starta automatiskt i dina kontakters flöden (om de inte stängt av autoplay i sina inställningar). Ljudet spelas inte upp förrän de klickar på filmen.
Att skriva en artikel med LinkedIn Publishing
Du kan också välja att skriva en artikel på LinkedIn Publishing som tidigare kallades Pulse. Då klickar du på knappen Skriv artikel i rutan för egna inlägg överst på LinkedIns startsida och hamnar då på LinkedIn Publishing som innehåller ett enkelt bloggverktyg.
Verktyg i LinkedIn Publishing
Du kan lägga till en bannerbild överst på bloggartikeln och du kan formatera texten med huvudrubrik, underrubrik, fetstil, punktlistor, etc.
Du kan också lägga in bilder inne i artikeln och använda länkar för att till exempel länka till din egen webbplats.
Du kan spara ditt inlägg som utkast innan du publicerar det.
Hur fungerar LinkedIn publishing?
När du publicerar din artikel hamnar det med bild och rubrik i dina kontakters flöden. Om någon klickar på det visas det tillsammans med en signatur där ditt namn, profilbild och profilrubrik tydligt står som avsändare.
Det finns också knappar för att gilla, dela och kommentera samt en knapp för att följa dig. Att följa någon är inte detsamma som att connecta med någon.
Den som följer dig ser vad du publicerar (artiklar och inlägg) men kan till exempel inte skicka meddelande till dig.
LinkedIn publishing som en del av din SEO strategi
Alla inlägg gjorda med LinkedIn Publishing indexeras också av Google och har goda möjligheter att hamna högt upp på relevanta sökningar tack vare att de publiceras på LinkedIns hemsida som rankas högt på Google.
Hur fungerar LinkedIns algoritm?
Så fort du publicerar något på LinkedIn, vare sig det är ett inlägg en artikel, bild eller film så analyserar LinkedIns algoritm din publicering och säkerställer så att det inte rör sig om spam eller innehåll med låg kvalitet.
Förhoppningsvis är det ett relevant och intressant innehåll som du publicerat och i så fall går det vidare och visas för en liten del av ditt nätverk av kontakter.
Därefter analyseras hur ditt nätverk agerar på ditt innehåll. Får du mycket likes, kommentarer eller delningar så kommer det att visas för fler personer.
Det kan också komma att granskas av anställda på LinkedIn för att se om det är av så hög kvalitet och intresse för målgruppen att LinkedInanvändare utanför ditt nätverk ska få tillgång till innehållet.
Connecta på LinkedIn
LinkedIn bygger på att du ingår i ett nätverk av personer som har skapat kontakt med varandra. På sidan Ditt nätverk får du förslag på vilka personer som du har något gemensamt med (enligt LinkedIns analys).
Kontaktförfrågan på LinkedIn
”Hej [Namn], jag skulle vilja gå med i ditt nätverk på LinkedIn.” Det är formuleringen då någon vill skapa kontakt (connecta) på LinkedIn och använder standardformuleringen.
För att skriva ett eget meddelande är det viktigt att du går in på personens profil och därifrån klickar på knappen Skapa kontakt. Då har du möjlighet att skapa ditt eget meddelande.
Första-, andra-, och tredjehandskontakter
Förstahandskontakter är de som du har connectat med (eller som connectat med dig).
Andrahandskontakter är de som dina förstahandskontakter är connectade med.
Och följaktligen är tredjehandskontakter de som dina andrahandskontakter är connectade med.
Låt oss säga att du har 300 kontakter och de har i sin tur 300 kontakter vardera och de har i sin tur 300 kontakter vardera. Det skulle innebära att ditt potentiella kontaktnät består av 27 miljoner personer. Chansen är stor att du känner någon som känner någon som känner någon som du vill ha kontakt med.
Vem kan du connecta med på LinkedIn?
Du kan inte connecta med vem som helst på LinkedIn. Vem du kan skicka en kontaktförfrågan till bestäms av LinkedIns algoritm för hur mycket gemensamt ni har. Det kan till exempel vara att ni gått i samma skola, har någon gemensam kontakt eller är med i samma LinkedIngrupp.
Varför ska du bygga ditt nätverk nu?
Det tar tid att bygga sitt nätverk. Just nu kanske du inte har nytta av ett stort kontaktnätverk, men du vet inte hur din situation ändras i framtiden. Därför är det viktigt att ständigt bygga sitt nätverk.
På LinkedIn visas hur många kontakter du har. När du nått upp till 500 kontakter visas ”500+” på din publika profil.
Användbara funktioner i LinkedIn
LinkedIns meddelandefunktion – bra alternativ till den vanliga eposten
Att hålla kontakt via LinkedIns Meddelandefunktion kan ibland vara ett effektivare sätt att nå fram till en kontakt än att skicka ett vanligt mail.
Våra inkorgar är idag ofta fylld av epost av varierande relevans. Spam eller skräppost är ett stort problem.
Inkorgen i LinkedIn lider däremot inte av samma problematik. Ett meddelande i LinkedIn är nästan uteslutande relevant och intressant för dig att läsa.
Vad är InMail?
Om du behöver nå någon med ett meddelande på LinkedIn som du inte är connectad med kan du använda något som heter InMail. InMail är ett sätt att gå förbi LinkedIns begränsning att du bara kan skicka meddelande till dina förstahandskontakter.
Med ett InMail kan du skicka meddelande till vem som helst på LinkedIn, även till någon du inte är connectad med.
Kostar InMail något?
Du har ingen möjlighet att skicka InMail med LinkedIns gratiskonto utan måste då uppgradera till Premium. Olika premiumkonton har olika antal InMail som du kan skicka per månad. Får du svar på ett InMail du skickat blir du ”krediterad” för det och får ytterligare ett InMail som du kan skicka till någon annan.
LinkedIns sökverktyg
Ett stort användningsområde för LinkedIn är att göra research på personer eller företag. LinkedIns sökverktyg är ett centralt verktyg i all form av research.
LinkedIns sökverktyg innehåller en rad olika filter så att du kan finjustera din sökning för att hitta exakt det företag eller person du söker. Du kan också använda det för att skapa listor av personer med liknande bakgrund och kompetens, till exempel vid rekrytering.
LinkedIns sökverktyg är begränsat i gratisversionen av LinkedIn och du kan behöva uppgradera till Premium för att få tillgång till de filter du behöver.
LinkedIngrupper
I LinkedIn finns en mängd olika grupper där medlemmar med gemensamma intressen samlas och diskuterar olika frågor eller hjälper varandra på olika sätt.
För att bli medlem i en grupp behöver du först hitta den. Då kan du använda LinkedIns sökverktyg. Sedan skickar du in en intresseanmälan till gruppägaren genom att klicka på knappen Ansök om medlemsskap.
Att vara medlem i grupper kan vara intressant inte bara för dig som har gemensamma intressen utan även för dig som behöver göra research på olika ämnen och/eller målgrupper.
Slideshare – ett bibliotek av presentationer
Slideshare köptes upp av LinkedIn 2012 och är en portal för att ladda upp och dela presentationsmaterial i form av Powerpoint-presentationer, infographics, guider, statistik och rapporter.
Att ta bli medlem och ladda upp eller ta del av befintligt material på Slideshare är gratis.
LinkedIn Learning – online kurser och utbildningar
2015 köpte LinkedIn portalen Lynda.com som innehåller online-kurser och utbildningar inom en rad olika ämnen och kallas numera LinkedIn Learning.
Det kostar från 200 kr/mån, men erbjuder en kostnadsfri provmånad. Har du ett LinkedIn-premium konto ingår ett visst antal online-kurser från LinkedIn Learning.
Kostar LinkedIn något?
De allra flesta använder idag gratisversionen av LinkedIn. Även om den har begränsningar är den i de flesta fall fullt tillräcklig för att kunna dra nytta av LinkedIns möjligheter till nätverkande och marknadsföring för företag.
Du behöver till exempel inget betalkonto för att kunna starta en företagssida på LinkedIn eller komma igång med LinkedIn annonsering. Men för att få tillgång till vissa specialfunktioner eller utöka användbarheten av LinkedIns olika verktyg kan det ibland vara aktuellt att uppgradera till ett betalkonto.
Alla premium-konton erbjuds med en gratis provmånad.
Premium Career
Den billigaste varianten av LinkedIn premium konto är Premium Career, som vänder sig till dig som aktivt söker jobb med hjälp av LinkedIn.
Premium Career kostar från 250 kr/mån.
Premium Business
Premium Business vänder sig till dig som mestadels använder LinkedIn för att bygga ditt nätverk och marknadsföra ditt företag.
Premium Business kostar från 400 kr/mån.
LinkedIn Sales Navigator Pro
LinkedIn Sales Navigator Pro vänder sig till dig som använder LinkedIn som säljverktyg och för att hitta och bearbeta leads.
LinkedIn Sales Navigator Pro kostar från 550 kr/mån.
LinkedIn Recruiter Lite
LinkedIn Recruiter Lite vänder sig till dig som använder LinkedIn för att rekrytera personal.
LinkedIn Recruiter Lite kostar från 800 kr/mån.
LinkedIn har en rad andra lösningar för rekryteringsföretag där du behöver kontakta LinkedIn för en offert.
LinkedIns företagssida
LinkedIns företagssida är en sida där du dels kan lägga in lite information om ditt företag som till exempel, din logotype, bransch, bolagsform, antal anställda, etc.
Men framförallt innehåller företagssidan ett verktyg, väldigt snarlikt det du har på LinkedIns startsida för att publicera inlägg. Skillnaden är att de inlägg du publicerar på LinkedIns företagssida kommer ha ditt företagsnamn inkl logotype som avsändare.
Det går att följa en företagssida på LinkedIn och de inlägg som publiceras på en företagssida kan visas i följarnas flöde på startsidan.
Så skapar du en företagssida
Det finns inget företagskonto på LinkedIn utan du skapar en företagssida med ditt ”privata” LinkedIn-konto och blir då automatiskt administratör för företagssidan.
Eftersom det du publicerar på företagssidan enbart visas för de som följer företagssidan bör du uppmana din organisation att dela inläggen så att de också blir synliga i startsidans flöde för deras kontakter.
Läs en steg-för-steg guide om hur du skapar en företagssida på LinkedIn
Vad är en showcase-sida?
Om du skulle vilja ha en sorts undersida till din företagssida går det att starta en så kallad showcase sida på LinkedIn. En showcase sida fungerar i princip på samma sätt som en företagssida på LinkedIn. Även här kan du publicera inlägg och de visas då för de som följer showcase sidan. Det kan vara bra om ditt företag har en väldigt splittrad målgrupp som enbart är intresserad av vissa ämnen eller produkter/tjänster.
Vilka är begränsningarna med LinkedIns företagssida?
En företagssida på LinkedIn är begränsad i den mån att alla funktioner och verktyg som du har tillgång till som ”privatperson” på LinkedIn inte kan användas då du agerar som representant för ditt företag, på företagssidan.
Det går inte att använda LinkedIn Publishing för att blogga som företag. Avsändaren på artiklar skapade med LinkedIn Publishings bloggverktyg kommer vara du som anställd på företaget.
Du kan heller inte gilla, dela och kommentera andras inlägg som företag. Om du fått kommentarer på ditt företags inlägg – då kan du gilla dessa och svara som ditt företag.
Hur får du fler följare till din företagssida på LinkedIn?
Att få följare till din företagssida på LinkedIn är inget som sker av sig själv. Se till att du på olika sätt gör lite PR för din företagssida.
Du kan till exempel ha med en länk till företagssidan på hemsidans kontaktsida och i din epostsignatur.
Du kan på olika sätt uppmana fler att följa din företagssida, till exempel genom att låta de anställda be sitt kontaktnät följa företagssidan eller köpa en annons på LinkedIn där du rekommenderar folk att följa din företagssida.
Det måste naturligtvis finnas en anledning till folk att följa din företagssida på LinkedIn. Den bästa anledningen kan vara att du ständigt publicerar bra och relevant information på företagssidan. Det ska vara information som din målgrupp har nytta av eller blir inspirerad av. Inte bara nyheter om ditt företag.
Att ta fram en enkel strategi för ditt företags närvaro på LinkedIn
Att ha en nedskriven strategi för din företagssida på LinkedIn har visat sig vara ett effektivt sätt att också lyckas med sitt företags LinkedInsatsning. En bra utgångspunkt kan vara att ta fram ett Content Mission Statement och det behöver inte vara mer avancerat än till exempel:
Vårt innehåll hjälper oss att nå [mål] genom att ge [målgrupp] innehåll som får dom att känna [känsla] så att de kan [verb].
Du behöver ha ett mål med ditt företags närvaro på LinkedIn och det kan till exempel vara att:
- öka varumärkeskännedom
- driva trafik till din hemsida
- skapa leads
- bygga arbetsgivarvarumärke
Tips för ökad spridning av dina inlägg från LinkedIns företagssida
Eftersom det är en utmaning att bygga upp en följarskara på sin företagssida på LinkedIn är det alltid en bra idé att be organisationen dela alla inlägg som görs från företagssidan till sina kontaktnät.
Ett annat tips är att betala för att sprida de mest lyckade inläggen till valfri målgrupp.
Vilka inlägg (uppdateringar) funkar bäst på LinkedIn företagssida?
Att helat tiden bara publicera innehåll som handlar om sitt företag, och sina produkter eller lediga tjänster är ett av de vanligaste felen som företag gör på LinkedIns företagssida.
Tänk alltid på vad målgruppen har för nytta av innehållet, innan du publicerar ett inlägg. Fördelningen av det innehåll som du publicerar på LinkedIns företagssida bör vara 80% nyttigt innehåll för din målgrupp och 20% innehåll som handlar om ditt företag, dina produkter eller tjänster.
Innehållet bör vara relevant för målgruppen och handla om branschrelaterade saker eller allmänt företagsinriktade saker. Men det behöver absolut inte vara tråkigt, bara för att det är professionellt.
Tänk UIU när det gäller innehåll, dvs Utbildande, Inspirerande, Underhållande.
Statistik för LinkedIns företagssida
På LinkedIns företagssida hittar du en flik med statistik över besökare, följare och uppdateringar (inlägg).
För besökare och följare kan du bland annat se vilken bransch de tillhör och vad de har för befattning på företaget samt vilka länder och städer de kommer från.
När det gäller uppdateringar (som egentligen är detsamma som inlägg) kan du se hur många visningar, klick och sociala handlingar (där gillningar, delningar och kommentarer ingår) inläggen fått.
En visning betyder inte att någon sett eller läst ditt inlägg. Det betyder bara att inlägget visats i flödet. Därför är visningar en dålig indikator på hur bra inlägget är. En bättre KPI (Key Performance Indicator) är antalet klick som inlägget fått, dvs hur många har besökt den länk som du delat.
Om du har delat en film visas också hur många gånger filmen visats. Det räcker med att någon ser på filmen i tre sekunder för att det ska räknas som en visning.
När och hur ofta ska du publicera på LinkedIns företagssida?
Naturligtvis finns det inte ett svar på frågan om hur ofta och när du ska publicera på LinkedIns företagssida. Det beror på vilken målgrupp du har och deras beteende.
Studera först statistiken för din företagssida och även statistiken i Google Analytics på när du får mycket besök på din hemsida för bästa tiderna.
Generellt brukar man säga att de bästa dagarna för att publicera innehåll på LinkedIn är tisdagar, onsdagar och torsdagar, samt att det finns några tidpunkter på dagen som är bättre än andra. Klockan 7-8.30 på morgonen och 17-18 på kvällen är några tider som verkar fungera bra för de flesta. En återkommande tidpunkt som brukar stå ut i statistiken som en bra tidpunkt är annars tisdagar mellan kl 10-11.
Tänk även på att det är väldigt få som använder LinkedIn dagligen utan de flesta uppger att de använder LinkedIn bara ”någon gång”. Det är alltså inte så lätt att träffa rätt på en gång utan du kan behöva publicera många inlägg innan du når din målgrupp.
Ett inlägg om dagen är en bra vägledning. Och var inte rädd att repetera inlägg, kanske göra någon ny vinkling eller uppdatering av innehållet bara.
LinkedIn-annonsering
Precis som Facebook och de flesta andra större sociala medier erbjuder LinkedIn även möjlighet att annonsera. Processen ser ganska snarlik ut i alla fall om man jämför med Facebook.
Skillnaden är naturligtvis att du vänder dig till en mer business-2-business inriktad målgrupp på LinkedIn. Och kostnaderna per annons är högre för LinkedInannonser än facebookannonser.
Om du vill utvärdera vilken som är bäst för dig ska du jämföra effektiviteten för de bådas annonser, det vill säga i vilken utsträckning annonserna leder till intäkter.
Ska du annonsera på LinkedIn?
Om du har ett erbjudande som vänder sig till en business-2-business målgrupp kan det vara en idé att utvärdera LinkedIn annonsering.
Speciellt lämpligt är det om du vänder dig mot en målgrupp som är väldefinierad, till exempel en specifik bransch eller yrkesroll.
Hur fungerar LinkedIn annonsering?
Utöver att du behöver vara kreativ när du skapar ditt annonsmaterial är det ganska enkelt att komma igång med annonsering på LinkedIn.
Du fyller i vilket annonsformat du vill ha, skapar annonsen eller väljer ett befintligt inlägg du gjort på företagssidan och definierar vilken målgrupp annonsen ska visas för.
Därefter väljer du vilken hur du vill bli debiterad för annonsen. Kostnad per klick eller kostnad per 1000 visningar. Du kan också sätta en maxbudget och bestämma mellan vilka datum annonsen ska visas.
Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?
Du väljer själv hur mycket du vill betala för att din annons visas. Det sker i ett så kallat budförfarande. Ju högre bud desto mer troligt att just din annons visas i flödet.
En kostnad per klick kan variera från minimum runt 15 kronor, men rekommenderat bud kan vara så mycket som 40 kr per klick.
Minimum kostnad per dag för Linkedin annonser är 70 kr per dag.
Priserna ovan är angivna för annonsformatet sponsrat innehåll.
Annonsformat
LinkedIn har ett antal olika annonsformat att välja mellan och priserna varierar något mellan de olika formaten. Generellt kan sägas att ju högre konverteringsgrad annonsformatet har desto högre blir också kostnaden per klick för annonsen.
Textannonser
Den billigaste formen av annonsering på LinkedIn är de så kallade textannonserna. Dessa annonser visas endast på desktop versionen av LinkedIn som en rad överst på startsidan. De visas också till höger om flödet på startsidan och där syns även en bild på 50×50 pixlar som du skapar i samband med att du tar fram textannonsen.
Sponsrat innehåll
Den vanligaste formen av annons på LinkedIn är sponsrat innehåll. Det innebär att du tar innehåll som du gjort och publicerat för din företagssida och betalar för att det ska synas i flödet på valfri målgrupps startsidor.
Du kan också skapa innehåll direkt för annons om du inte först vill publicera på din startsida.
Det enda som skiljer ett sponsrat innehåll från ett vanligt inlägg i flödet på startsidan är textraden sponsrat innehåll som visas bredvid ditt företags logotype och företagsnamn överst på inlägget.
Filmannonser
I stället för att visa ett sponsrat innehåll kan du välja att visa en film och betala för filmvisningar. Du betalar från ca 25 öre upp till 1 krona per filmvisning.
Samla Leads med LinkedIns Lead Gen-formulär
Om du vill samla leads kan du skapa och koppla på ett formulär på ditt sponsrade innehåll som din målgrupp skickar in i samband med att de klickar på din annons.
Formuläret har den fördelen att informationen tas automatiskt från personens LinkedIn formulär. Du bestämmer själv vilken data som du vill ska skickas in, till exempel namn, bransch, yrkesnivå, etc. Du kan även lägga dit några enstaka egna frågor.
Sponsrade InMail
Sponsrade InMail är ett sätt för dig som vill annonsera på LinkedIn att kunna nå din målgrupp direkt i inboxen för LinkedIns meddelandefunktion.
När du skapar ett sponsrat InMail skriver du in ditt meddelande precis som du skulle gjort om du hade skickat det med LinkedIns meddelande till någon på LinkedIn.
Skillnaden är att du väljer ut en målgrupp som ska få ditt meddelande precis som du gör för övriga annonser. Du kommer få välja vem du vill ha som avsändare av ditt sponsrade InMail (ni måste vara connectade på LinkedIn) och sedan betalar du ca 4 kr per skickat InMail. Hur många som skickas beror på hur stor du gör ditt målgruppsurval.
Rekrytera via LinkedIn
Ett stort användningsområde för LinkedIn idag är att leta jobb och hitta personal. I en amerikansk undersökning från 2016 av Jobvent [PDF] angav 87% av tillfrågade rekryterare att LinkedIn var det effektivaste verktyget för att undersöka lämpliga kandidater.
Gratis att publicera inlägg med lediga jobb
Första steget till att hitta en lämplig kandidat att anställa kan vara att göra ett inlägg på företagssidan att det finns en ledig position och be alla i din organisation att dela till sitt nätverk. Det är gratis.
Komplettera med sponsrade inlägg
För att utöka räckvidden på ett inlägg om ledig tjänst på din organisations företagssida på LinkedIn kan du välja att sponsra inlägget.
Då går du in i LinkedIns annonseringsverktyg och väljer budget och målgrupp för inlägget. I målgruppsurvalet har du möjlighet att finjustera vad de personer som inlägget ska visas för har för utbildning, bakgrund eller kompetens, vilket kan bidra till en hög kvalitet på de ansökningar som kommer in.
LinkedIns platsannonser
LinkedIn har tagit fram en tjänst för att publicera lediga jobb som kallas Linkedin Jobs och fungerar ungefär som en modern version av tidningarnas platsannonser.
Du betalar LinkedIns platsannonser genom ett budförfarande och väljer själv hur länge du vill att annonsens ska vara aktiv. I priset ingår att LinkedIn skickar dig länkar till personers profil de anser vara relevanta för den lediga tjänsten.
Du får också 5 gratis InMail så att du kan kontakta intressanta personer även om du inte är connectad med dem.
Alla som söker på jobb på LinkedIn kan se din platsannons och den kommer även att visas för de som LinkedIn anser matchar den profil du angivit i jobbet, genom funktionen Jobb som kanske intresserar dig.
Om du har en företagssida på LinkedIn visas platsannonsen även där och du kan naturligtvis dela platsannonsen till ditt nätverk på LinkedIn och andra sociala medier.
Headhunta på LinkedIn – leta upp personal med rätt kompetens
De flesta av LinkedIns medlemmar har lagt upp sitt CV och uppgifter om arbetslivserfarenhet, utbildning, med mera. Det finns massor av information om presumtiva blivande anställda att ta del av helt kostnadsfritt på LinkedIn.
LinkedIns sökverktyg är en utmärkt startpunkt för att skapa en lista av tänkbara kandidater till din lediga tjänst. Du kan göra urvalskriterier i form av nuvarande eller tidigare anställning, utbildning och befattning. Du kan söka på förstahands-, andrahands- och trejdehandskontakter.
Beroende på hur stort nätverk du och dina kontakters kontakter har kan du komma upp i åtskilliga miljoner personer som du skulle kunna kontakta.
Gratisvarianten av LinkedIns konto kan begränsa din räckvidd något eftersom det inte går att kontakta tredjehandspersoner direkt. Då kan du behöva uppgradera till LinkedIn Premium där där du får tillgång till ett antal InMail, som ger dig möjligheten att kontakta personer du inte är connectad med.
Har du återkommande eller stort rekryteringsbehov kan du överväga att starta ett Recruiter konto.
Employer Branding – bygg ditt arbetsgivarvarumärke på LinkedIn
LinkedIn är en perfekt plattform för att bygga och sprida ditt varumärke som arbetsgivare, så kallad Employer branding.
Du kan låta dina anställda, via sina egna profiler på LinkedIn vara förespråkare eller ambassadörer för ditt företag.
Du kan skriva artiklar, publicera inlägg och posta filmer som alla visa hur det är att arbeta på ditt företag.
Dessa arbetsgivarvarumärkesbyggande åtgärder kan du sedan sprida via de anställdas nätverk eller med sponsrade uppdateringar.
Employer branding lägger grunden för att attrahera kompetent personal.
LinkedIn karriärssida
På din företagssida går det att i samarbete med LinkedIns så kallade karriärexperter bygga karriärssida.
Det material du tar fram i syfte att bygga arbetgivarvarumärket kan du samla på LinkedIns kärriärsida. Urvalet av materialet som presenteras på sidan förändras baserat på besökarens profil.
Du kan till exempel visa lediga positioner i ledningsteamet enbart för relevanta personer med rätt kompetens och bakgrund.
Kostnad för LinkedIn kärriärssida
LinkedIn har inga priser på kärriärssidor på sin webbplats utan du får kontakta LinkedIns säljavdelning för offert. På nätet går det att hitta uppgifter om att priserna startar kring 80.000 kr per år.
LinkedIn Privat
Är du privatperson på LinkedIn?
Ur ett arbetsgivarperspektiv är du som anställd en ambassadör för ditt företag på LinkedIn. Ur ett arbetstagarperspektiv vill du vara attraktiv på arbetsmarknaden.
Dessa båda perspektiv kan tyckas kollidera, men man kan lika väl säga att de samverkar. En attraktiv arbetstagare är en som är aktiv och representerar sin nuvarande arbetsgivare på ett professionellt sätt på LinkedIn, dvs alla tjänar på att du är en god ambassadör.
Söka jobb på LinkedIn
Oavsett om du är arbetssökande eller ej får du med jämna mellanrum förslag från LinkedIn på lediga jobb som passar dig.
De uppgifter du fyller i på LinkedIn ligger som underlag för jobb som LinkedIn rekommenderar att du ska söka.
Under fliken Jobb kan du gå igenom de lediga tjänster som LinkedIn rekommenderar att du söker.
Håll ditt CV och din profil på LinkedIn uppdaterade
När en rekryterare letar lämpliga kandidater kan det hända att just din profil dyker upp i sökningar. Därför är det viktigt att du har ett komplett och uppdaterat CV på LinkedIn och att du lägger lite tid på att ha en seriös profil som tydligt framhåller dina styrkor.
Lär dig mer om LinkedIn
Om du vill lära dig mer om LinkedIn kan vi rekommendera att gå Befounds kurs Marknadsföring med LinkedIn som är en grundkurs speciellt framtagen för dig inom business-2-business och är intresserad av att använda LinkedIn som en kanal för marknadsföring.
Skrivet av Pontus Österlin
Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Pontus
Ring: 0705-56 66 64
Befound AB
info@befound.se
Gustavsgatan 21
216 11 Limhamn
Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64
Bankgiro 288-9756
Priser anges exkl. moms