Livestreaming för företag på sociala medier – allt du behöver veta!

80% av internetanvändarna föredrar att titta på en livesänding istället för att läsa ett blogginlägg! [källa]

2016 var året då livestreaming på sociala medier började växa, och det har inte på något sätt slutat. Att sända live på sociala plattformar är ett av de värdefullaste verktygen för den digitala marknadsföraren.

Här kommer en grundkurs i att sända live på sociala medier.

Vad innebär att sända live?

På många sociala mediaplattformar har du kunnat ladda upp filmer som du spelat in och eventuellt redigerat i förväg.

Men en livesänding sker, precis som det låter, just nu. Du klickar ”Sänd” eller motsvarande, och vips kan människor som följer er se vad som händer i realtid.

Även om det kan kännas lite skrämmande (tänk om jag gör fel?) i början så är det utan tvekan ett givande format – både för den som sänder och de som tittar.

Varför skall du sända live?

En undersökning från Facebook visade att folk tittar 3 gånger längre på en livesändning än en film som inte är live.  Dessutom kommenterades det 10 gånger mer under livesändningar!

Högt engagemang från (och med) följare och kunder är extremt värdefullt – livestreaming är en guldgruva om ni använder den rätt (återkommer strax med konkreta tips!).

Högt engagemang leder i sin tur till en stor möjlighet för en dialog med tittarna. Att ha direkta samtal med tittarna – varav många förmodligen är kunder eller potentiella sådana – kan ge enormt mycket nyttig information om problem med produkter, önskemål eller annat som gör att ni kan göra ett bättre jobb.

Eftersom liveformatet ger större svängrum för ”misstag” – en felsägning som rättas till, en glömd punkt eller något annat som allt som inte är en robot kan tänkas ställa till med – gör att ni framstår som ett mer personligt företag. Och tro det eller ej, vi vill helst göra business med riktiga människor – de är helt enkel mer trovärdiga än gråa betonginstitutioner 😉

En av problemen på sociala plattformar är att det bara är en bråkdel av de som följer er som ser varje inlägg. Plattformens algoritmer försöker klura ut vad varje användare gillar mest, och det är inte alltid det som kommer från er.

Däremot visas livesändningar i fler personers flöden jämfört med andra sorters inlägg. Eftersom det har visat sig att många gillar liveformatet, är det också flera som får se det.

En stor fördel med livestreaming är att det är superlätt att göra! Så var inte rädd för att testa!

LÄSTIPS: 8 konkreta tips innan ni sänder live på sociala medier!

Vilka sociala plattformar kan du sända live på?

Möjligheten att livestreama finns på många av de vanliga sociala plattformarna. Grundfunktionerna finns hos de flesta, och sedan har varje plattform fler eller färre extrafunktioner.

Om ni redan har en bra närvaro och följarskara på en plattform; kör live där! Det finns ingen anledning att försöka finnas på fler ställen bara för att.

Facebook Live

Facebook Live är inkluderat i Facebook själv, och är den mest populära plattformen att sända på just nu. Här kan tittaren både kommentera och reagera med olika emojis.

Efter livesändningen, kan du välja om du vill ta bort den för alltid eller att låta den ligga kvar på er sida så länge ni vill.

Facebook delar själva med sig några av sina tips för hur ni toppar er livesändning här!

Instagram

Även Instagram ger möjlighet att livestreama. Det fungerar ungefär på samma sätt som när du laddar upp en så kallad Story. När du börjar sända, skickas en notis ut till en del av de som följer er och syns även längst upp i flödet för era följare.

Efter sändningen kan du välja att ta bort filmen, eller låta den ligga kvar i 24 timmar tillsammans med era Stories.

Periscope (Twitter)

Periscope (som senare köptes upp av Twitter) var en av de allra första apparna som var inriktade på livesändningar – långt före Facebook till och med. Nu är de en del av Twitter, och du använder appen Periscope för att sända, men Twitter för att för större räckvidd och når ut till era följare där.

Youtube

Youtube har länge (alltid?) varit herre på täppan när det gäller rörlig bild på nätet. Förutom att aldda upp egenproducerade videos, går det även att livestreama. Allt finns integrerat i Youtubes gränssnitt och filmerna kan sedan ligga kvar som vilken film som helst i din profil.

E-sport och livestreamade spel (alltså någon som visar sin egen skärm i realtid när hon spelar mot andra i ett spel) är stort på Youtube, så stort att det fått en helt egen sektion.

Vad kan en livesändning innehålla?

Även om live ger större svängrum för spontanitet, blir det snabbt tråkigt att titta på någon som stryker runt och filmar utan någon plan.

Möjligheterna är stora, här är några tips på vad er livestream kan innehålla – för att kicka igång fantasin!

  • Intervju med en intressant person inom er bransch
  • En frågestund om ett visst ämne eller produkt
  • Produkttest eller jämförelse
  • Bakom kulisserna
  • Presentation av er nya produkt
  • Livesänd en föreläsning (som händer i verkligheten)
  • Lös ett problem som många av era kunder har
  • 5 sätt att…
  • Avslöja något som kommer att hända snart
  • Bjud in till ett event – berätta vad de kommer att få med sig om de kommer
  • Håll en livetävling eller giveaway – utse vinnaren direkt

Hur länge skall du livesändning vara?

Det korta svaret; så länge det är intressant, inte längre.

Vad du än publicerar online så handlar det om att hålla kvar tittaren, lyssnarens eller läsarens intresse. Inte genom lumpna tricks, utan genom att hela tiden leverera intressant innehåll för mottagaren.

Facebook rekommenderar att en livesändning varar minst 10 minuter. Det tar alltid en liten stund innan de första tittarna börjar att droppa in och sedan har du den största tillströmningen i början av sändningen.

Tänk på att långt från alla tittare kommer att se hela sändningen från början till slut. Vissa stänger av efter några minuter, men fler kommer att ansluta under hela er sändning.

En livesändning kan du ansluta till när som helst under tiden. Gör ditt bästa för att hålla den intressant under hela tiden.

Avslutning

Att sända live kan kännas väldigt skrämmande, tänk om något händer?

Och det är precis det som är så fascinerande med att sända live, den som tittar (och den som sänder) vet aldrig riktigt vad som skall hända.

Charmen med att sända live, är att det inte behöver vara helt och hållet tillrättalagt och perfekt. Det finns utrymme för lite felsägningar och misstag. Det gör er mänsklig!

Startsträckan är superliten, men den potentiella vinsten är stor. Våga testa idag!

 

Om Befound

Håller du med om att det är människorna i företagen som är anledningen till att det blir affärer? Och att vara mänsklig i sin kommunikation är viktigare än alla corporate floskler och policies i världen? Vill du komma loss från traditionell marknadsföring och hjälpa din organisation bli allt den kan vara? Det vill vi med. Låt oss hjälpa dig.

Skrivet av Jens Lennartsson

Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens

Ring: 0705-56 40 82

Vill du ha fler tips?

Signa upp för vårt nyhetsbrev för nya användbara tips, direkt till din mailbox!

Befound AB
info@befound.se

Kärleksgatan 2a
211 45 Malmö

Jens Lennartsson
jens@befound.se
0705-56 40 82

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64


12 december 14.00 // Begränsat antal platser

Få första lektionen direkt, signa upp med din mail här: