När en webbplats byggs om så ändras ofta adresserna till de olika sidorna. Varje sida på din webbplats har en unik adress som berättar vilken domän sidan tillhör och var i hemsidans struktur den är placerad. Ett exempel är:
webshop.com/se/kategori/produkt123.
Om du gör förändringar som påverkar sidans adress så måste du fånga upp all trafik som refererar till den gamla adressen, annars förlorar du den trafiken.
Samma procedur som vid adressändring och eftersändning av post
När du flyttar gör du en adressändring och skickar flyttkort till vänner och bekanta. Du anmäler kanske också om eftersändning så att all din post kommer till din nya adress. Så att du inte missar något. Samma sak gäller på webben. Du måste berätta att dina webbsidor fått nya adresser och se till att all trafik automatiskt vidarebefodras dit. Det gör du med en så kallad 301 redirect, som är dataspråk för en permanent flytt av en sida. Väldigt många missar detta och det kan innebära stora konsekvenser.
404 error – sidan kan inte hittas
Du kan tappa mer trafik än du anar
Vet du hur många som besöker din webbplats? De flesta har rätt så bra koll på detta, men vet du hur många som länkar till dina sidor? Eller hur många som har bokmärkt några av dina sidor? Om du inte fångar upp trafiken så kan det vara hundratals eller kanske tusentals länkar som slutar fungera. Massor med personer som är intresserade av ditt innehåll hittar det hittar inte längre. Det gäller även sökningar på Google. Den som söker något på Google och får upp en länk till din sida får ett felmeddelande då de klickar på länken: ”404 error – page not found”. Länken är bruten. Personen hittar inte informationen. Med mindre länkar till din sida minskar trafiken.
Gör 301 redirects så att du inte missar trafik från:
- Google sök
- Google Adword
- Externa webbplatser som länkar till din sajt
- Interna länkar
- Personer som har bokmärkt dina sidor
- Direkttrafik från de som känner till adressen (URL) till sidan
Din position på Google bygger till stor del på länkar till din sida
Visst är det irriterande att få 404 error, sidan kan inte hittas. Google tycker också det så du riskerar att din sida får sämre position på Google om du gör fel.
Ställ krav på din leverantör
Om du känner att du inte behärskar tekniken bakom en 301 redirect, så ställ en enkel fråga till din leverantör: ”Kommer ni att göra 301 redirect till den nya adressen?” Kan inte din leverantör svara på detta – då kan det vara dags att fundera på att hitta en ny. Det är viktigt att ha leverantörer som vet vad de gör. Du kan också få stor hjälp genom att ladda ner vår 301 checklista och gå igenom den för att se till att inte någon åtgärdspunkt missas.