GRUNDKURS I GOOGLE ANALYTICS

Utnyttja potentialen i din hemsidas statistik

 

BOKA NU – Begränsat antal platser

Google Analytics är ett av de mest kraftfulla sätten du har för att följa upp att din webbplats verkligen fungerar som det är tänkt. Under en heldag ger vi dig koll på vilka siffror som är viktiga och vilka rapporter du kan hoppa över (spoiler – det är en hel del).

Lär dig de snabbaste sätten att se hur din webbplats fungerar och vad som behöver åtgärdas​

Visst är det roligt att spendera en timme eller två inne i Analytics, men helt ärligt – är du klokare efter att du tittat på siffrorna än du var innan du gick in?

Du kommer redan under kursdagen att ha skapat och schemalagt skräddarsydda rapporter som dimper ner i din inkorg varje vecka, eller månad. Med hjälp av dessa kommer du enkelt kunna se vad som fungerar på din webbplats och vad som (otroligt nog) inte gör det.

Innehållet i kursen

Genomgång av Google Analytics

  • Kort genomgång av hur Google Analytics är uppbyggt
  • Vilka fällor  finns det i Google Analytics
  • Vad ska vi mäta på vår webbplats och varför
  • Genomgång av menyerna – var hittar jag vad
  • Viktiga begrepp och mätvärden om du bör förstå​

Verktyg i Google Analytics som gör stor skillnad

  • Segmentera data – t ex om du bara vill se trafiken från mobiler
  • UTM taggning för länkar
  • Sätt upp mål och mät konverteringar
  • Analys av enskilda sidor, hur kom besökaren dit och var gick den sedan
  • Filtrera – uteslut till exempel egen trafik
  • Jämför besök från datorer, mobiltelefoner och surfplattor
  • Anteckna i anteckningsverktyget
  • Skapa egna rapporter – möjligheterna är svindlande (ja, jag lovar!)
  • Dashboardsens (instrumentpanelernas) för – och nackdelar
  • Schemalägg rapporter och Dashboards

Google Analytics kurs med Pontus Österlin på Befound. Att bara hitta var alla sakerna finns i Google Analytics är en utmaning…

”Bra urval av funktioner att fokusera på, ett enkelt processtänk som funkar för mig som webbansvarig och på den lilla tid jag har för analys och uppföljning.”

Mona Hård webbansvarig på Uppsala Konsert & Kongress

Vad kan Google Analytics göra för dig?

Är du fortfarande inte är helt övertygad om Google Analytics förträfflighet? Känner du igen några av nedanstående frågor och skulle kanske vilja ha svar på dom? Det kan du genom att använda Google Analytics.

Vilka marknadsföringsåtgärder är mest effektiva – vad ska jag lägga min budget på?
​Vilka målgrupper tjänar jag mest på?
​Vilka företag är inne på min webbplats?
​Varifrån kommer mina besökare – söker dom sig in eller kommer dom från några av mina kampanjer?
​Gör besökarna det jag vill att de ska göra – vilka av mina mål uppfylls?
​Vilka sidor är mest intressanta för besökarna – vilka måste förbättras​?​

Mot slutet av dagen kan du arbeta med din egen webbplats och få hjälp med att besvara frågor som du har kring din webbplats.

Vem bör gå denna Google Analytics Kurs?​

Det här är en grundkurs som vänder sig både till dig som behöver utvärdera eller förstå vad din nuvarande leverantör gör, bli en bättre beställare (ställa rätt krav) eller vill göra jobbet själv.

Personer med följande titlar har gått vår Google Analytics kurs:

  • ​Marknadschef, marknadskoordinator eller marknadsansvarig​
  • Kommunikationschef, kommunikatör eller kommunikationsansvarig​
  • Webbredaktör eller webbansvarig
  • Säljare

Och varför inte gå tillsammans? Det har visat sig vara ett effektivt sätt att lära sig Google Analytics ordentligt.

​Vi arbetar enligt SEMI-metoden

Vi vet att du inte har all tid i världen att lägga på din webbplats och än mindre att analysera den (hemska tanke). Därför har vi lagt upp denna grundkurs i Google Analytics så att du lär dig det som ger Mest Effekt med Minsta Insats. Vi kallar det SEMI.​

”Bra med tydliga exempel och att följa med på egen dator samt att göra egna övningar. Lagom nivå för mig som nybörjare.”

Sandra Stolpe Lundberg Marknadskoordinator på Histolab Products

Hur mycket kostar kursen och vad ingår?

Kursen kostar 6.900 kr för en heldag och då ingår frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom. Du får även en inloggning på Befounds hemsida där du alltid har tillgång till det senaste kursmaterialet och lite annat smått och gott i form av tips och länkar.

Behöver jag ta med något till kursen?

Ta med egen dator, samt inloggningsuppgifter till ditt Google Analytics konto. Kontrollera att du har fullständiga administratörsrättigheter på ditt konto.

Kontrollera även att du verkligen har statistik från alla dina sidor på din webbplats (och inte bara startsidan). Ett par månaders statistik är att föredra.​

OBS! Ovanstående är inga krav för att kunna genomföra kursen, men det är alltid roligare att kunna se och editera sina egna uppgifter.

När vill du gå? Passar inte nedanstående datum så kommer vi gärna till dig. Läs mer om anpassad kurs.

Kurs i Google Analytics

Heldagskurs (09:00 - 16:00)
Pris: 6.900 kr
Frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom ingår.

STOCKHOLM
14 maj 2019
3 december 2019

GÖTEBORG
23 maj 2019
5 december 2019

MALMÖ
21 maj 2019
10 december 2019


Då du bokar godkänner du även våra villkor.

Nästa kurs i Google Analytics hålls här:​

Birger Jarl Konferens, Stockholm
Birger Jarlsgatan 61a

Centralhuset konferens, Göteborg
Nils Ericsonplatsen 4

Radisson Blu, Malmö
​Östergatan 10

Det är jag som håller kurs för dig:

Om mig; Pontus Österlin

Jag älskar att hitta de där små enkla tipsen som jag vet kommer göra stor skillnad i människors vardag.

Jag är oerhört tacksam att få arbeta med ett område som ständigt förnyas och utvecklas. Det känns som jag lär mig saker varje dag.

 

Ring: 0705-56 66 64

Google Analytics Power User Tips:

I Google Analytics kan du se vilka företag som varit inne på din sajt. OBS sajter som vänder sig direkt till konsumenter har inte så stor nytta av denna funktion. Gå till Målgrupp/Teknik/Nätverk. För att ta bort alla besökare som inte är identifierade med företagsnamn utan som till exempel surfar med Telia eller comhem eller bredbandsbolaget, etc. så får du klicka på Avancerad (bredvid sökrutan) och lägga till ett filter.

Ställ in filtret så här: Uteslut / Internetleverantör / Matchande Regexp:
första internetlevereantören|andra internetleveantören|tredje internetleverantören
Använd tecknet | som betyder ”eller” mellan varje internetleverantör (avsluta aldrig med | för då fungerar inte filtret alls)

Du kan använda detta som utgångspunkt (listan är inte komplett men det är en bra start i alla fall):

telia|bredband|mobile services|b2 customers|com hem|ip network|mobilt internet|ratt internet|foundation|customer|tele|not |internet|broadband|access|dynamic private|public net|adsl|network range|alice dsl|network center|broad band|bloc 1|province network|backbone network|comcast|multiprotocol network|fiberdata|gateway adresses|glocalnet|infrastructure|ip pools|infonet|lan clients|numericable|opennet|servers subnet|public net|qualys|rid-000|wireless 1|tdc song|tdc sverige|epm data|dynamic corporate network|servers|verizon|lantjanst|lan-tj|ip only|stockholm stadsn|noc4hosts|contact us to resolve user details|easynet global services limited|tyfon|serverconnect sweden ab|ip-only|scandinavia online ab|unknown|uppsala student network|engboms data ab|dgc systems – nat|it garden i landskrona ab|tdc a/s|bsnic651 nice bloc 2|ergogroup|murphx xdsl|virgin media limited|single static ip addresses|ip pools|basildon|02 online|t-mobile|talktalk telecom plus dynamic range|carphone warehouse broadband services|deutsche telekom ag|tw telecom holdings inc.|bt-central-plus|opal telecom dsl|unknown|verizon online llc|verizon uk limited|ntl infrastructure – hersham|rb adsl|sky broadband|adsl|easynet ltd|adsldynamic ip address pool|beam telecom pvt ltd|bt public internet service|internet service provider|mobile broadband service|opal telecom dsl network|orange wbc broadband|addresses ip for home clients|adsl endpoints nat conections only|bt openzone wlan services|cable and wireless internet-net|cable dynamic larnaca|globe telecom/innove communication|maxis broadband sdn.bhd|micronet broadband|ntl infrastructure – watford|rogers cable communications inc.|rogers cable inc. nwdn|rogers cable inc. slnt|rogers cable inc. wlfdle|t-mobile uk wbr n1|tellcom fiber dynamic|pipex – tiscali migration space|xo communications|tata teleservices isp|orange business services uk|customer nets|emirates integrated telecommunications company pjsc|griffin internet leased line range|time warner cable internet llc|zye telecom pvt ltd|leased line service|tata teleservices ltd|tpg internet pty ltd|upc cablecom gmbh|palo alto networks|amazon.com inc.|griffel ab|google inc.|beyond the network america inc.|beyond the network america inc.|quicknet ab|static corporate network|get as|zscaler inc.|optinet data ab|net1 sverige ab|icomera ab|make it i boras|fiber direkt i sverige ab|boras energy net ab|dgc systems|hetzner online ag

Befound AB
info@befound.se

Kärleksgatan 2a
211 45 Malmö

Jens Lennartsson
jens@befound.se
0705-56 40 82

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64


12 december 14.00 // Begränsat antal platser

Få första lektionen direkt, signa upp med din mail här: