Skapa Linkedin företagssida – så gör du [steg-för-steg guide]

Uppdaterad: 10 september 2018
Att starta en företagssida på Linkedin gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata Linkedin-profil.

Detta tål att upprepas:​
​Du kan inte skapa ett företagskonto på Linkedin. Det finns bara en typ av Linkedin-konto och de är alltid knytna till en person. Om du är i färd med att skapa ett nytt konto för att du tänker att du ska ha ett företagskonto, så tycker jag du ska tänka om. Följ istället nedan steg-för-steg guide hur du skapar en företagssida i Linkedin.

Steg 1 – Var hittar du menyn där du kan sätta igång företagssidan i Linkedin?

Logga in på ditt vanliga privata Linkedin-konto (japp, ditt eget privata – det finns som sagt inget företagskonto) och välj Skapa en företagssida som ligger i menyn långt till höger (under ikonen med 9 prickar). ​

Steg 1 – Välj Skapa en företagssida i menyn under de 9 prickarna.

Steg 2 – Välj det företagsnamn du vill ha på din Linkedin företagssida.

Ibland är det någon som tagit ditt namn före dig, exempelvis om det finns liknande företagsnamn utomlands. Då får du lägga till något så att ditt företagsnamn på Linkedin blir unikt, till exempel ”Sverige”.

Det kan också hända att Linkedin redan skapat en företagssida ”åt” dig. Detta görs helt automatiskt (under vissa förutsättningar). Då står det så här på företagssidan:

Denna företagssida skapades automatiskt av LinkedIn. Företagssidan hanteras inte av [FÖRETAGSNAMN] och den har för närvarande varken stöd eller koppling till företaget i fråga.

Du kan läsa om hur du tar kontroll över en automatiskt skapad företagssida här.

Välj vilken adress företagssidan ska ha – OBS du kan inte ändra detta i efterhand.

Kryssa i att du har rätt att skapa sidan å företagets vägnar.​

Klicka sedan på Skapa sida​

Steg 2 – Ställ in din företagssida – ange företagsnamn och välj det som Linkedin kallar Offentlig Linkedin-webbadress, dvs vilken URL din företagssida kommer att få. Glöm inte att kryssa i att du har rätt att skapa en Linkedin företagssida.

Steg 3 – Designa din företagssida på Linkedin.​

Nu blir det skoj, det är dags att lägga till bakgrundsbild och ditt företags logotype så att du får den snyggaste företagssida Linkedin har skådat.​

Skämt åsido – bilder är viktiga för att de kan direkt ge en känsla av ditt företag för besökare som aldrig hört talas om ditt företag tidigare. Lägg ner lite tid och energi på att ta fram en bra bild för din företagssida. Det är inte så lätt, mycket beroende på att formatet är så knepigt. Här kan du ladda ner en mall för Linkedins företagssidas bakgrundsbild (photoshop-format) där du ser hur stor bilden ska vara och det område som alltid är synligt.

Studera hur andra företag har gjort med sina bilder och undvik att använda så kallade stock-photo bilder, det är viktigt att bilden är unik för ditt företag. Den kan också innehålla din slogan eller andra budskap.

Tänk på att alltid utgå från vad besökaren tycker är viktigast och inte vad som är viktigt för din organisation.

Steg 3 – Designa din Linkedin företagssida

Steg 4 – Fyll i uppgifter om ditt företag och formulera en företagsbeskrivning

Sista steget är en fylleriövning och det som kräver mest insats av dig. Här ska du fylla i en hel del företagsuppgifter. Det är bara fält markerade med en stjärna* som är obligatoriska, men ju mer information du fyller på desto större chans har du nå ut med ditt varumärke på bred front.​​

Steg 4 – Efter att du lagt in en omslagsbild och logotype är det dax att fylla på med vettig information om ditt företag. Tänk på att hålla den uppdaterad.

Tänk sökmotoroptimerat för den viktiga företagsbeskrivningen

Företagsbeskrivningen är det första du fyller i och även en av de viktigaste delarna av företagssidan på Linkedin. Det är här du kan övertyga din målgrupp att just ditt företag och dess produkter eller tjänster är rätt för dem. Tänk sökmotoroptimerat, dvs försök vara så specifik som möjligt och använd din målgrupps ord och formuleringar istället för din organisations specialuttryck. Försök vara konkret och rakt på sak, utan att låta torr och tråkig. Less is more – är en bra riktlinje när det gäller hur mycket information du ska skriva på företagsbeskrivningen. Och en annan riktlinje som alltid är bra att följa är Viktigast Först.

Specialistområden

Du kan lägga till max 20 olika specialistområden, dvs tjänster eller produkter som din organisation är bra på. Vad du väljer att kalla dessa specialistområden är upp till dig, men återigen – tänk utifrån din målgrupp och inte utifrån ditt företag. Använd din målgrupps ord och benämningar.

Välj rätt bransch för din företagssida på Linkedin

Tänk igenom ordentligt vilken bransch du ska välja så att det blir den som matchar ditt företags verksamhet bäst. Om någon söker på din bransch så ska ditt företag visas.

TIPS! Är du osäker på vilken bransch som passar bäst så kan du söka på dina konkurrenter på Linkedin och se vilken bransch de valt.

Linkedingrupper

På företagssidan kan du också visa upp till 3 Linkedingrupper. Det kan ju vara bra om ditt företag till exempel är med i någon sorts branschorganisation som har en Linkedingrupp, eller om ditt företag startar en Linkedingrupp.

Övriga uppgifter

Det finns även fält för att lägga in webbadress, företagsstorlek, etableringsår, företagstyp och adress till ert kontor (eller flera om ni finns på många platser). Många anser att det är på Linkedins företagssida som den mest aktuella informationen om ditt företag finns, så det gäller att informationen hålls uppdaterad.

Översätt din företagsbeskrivning till flera språk

Många missar att företagsbeskrivningen kan visas på fler än ett språk. Gör först en företagssida på Linkedin med det språk som du vill ska vara standardspråket, sedan publicerar du den. Därefter editerar du sidan och väljer ett annat språk där du får möjlighet att översätta företagsbeskrivningen. Din företagsbeskrivning utgår från besökarens val av huvudspråk i sin profil, så sidan visas automatiskt på engelska eller på svenska om det är det dessa två språk du valt att göra, beroende på vem som tittar på sidan.

TIPS! Om du tittar i menyn Du, som du får fram genom att klicka på över din profilbild längst till höger i menyn, och inte hittar valet Företagssida – Hantera, då har du ingen företagssida på Linkedin eller så är du inte administratör. Det är också här du går in när du ska editera en redan skapad företagssida.

VIKTIGT – Lägg till fler administratörer för din företagssida

Du bör även lägga till flera personer som kan administrera din företagssida. Du kanske slutar på företaget någon gång i framtiden och då kan det ju vara bra att det finns någon kvar som kan administrera sidan.​

Här hittar du en steg-för-steg guide hur du lägger till fler administratörer för din Linkedin företagssida

Psst! Vill du lära dig vad du ska göra med din företagssida (spoileralert: marknadsföra ditt företag) så tycker jag att du ska gå vår Linkedin kurs

Om Befound

Håller du med om att det är människorna i företagen som är anledningen till att det blir affärer? Och att vara mänsklig i sin kommunikation är viktigare än alla corporate floskler och policies i världen? Vill du komma loss från traditionell marknadsföring och hjälpa din organisation bli allt den kan vara? Det vill vi med. Låt oss hjälpa dig.

Skrivet av Pontus Österlin

Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Pontus

Ring: 0705-56 66 64

Vill du ha fler tips?

Signa upp för vårt nyhetsbrev för nya användbara tips, direkt till din mailbox!

Befound AB
info@befound.se

Kärleksgatan 2a
211 45 Malmö

Jens Lennartsson
jens@befound.se
0705-56 40 82

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64


12 december 14.00 // Begränsat antal platser