Sedan tiden då vi satt ihopkurade runt brinnande lägereldar i våra grottor, så har människor alltid behövt andra personer runtomkring sig. Vi är programmerade att leta efter ansikten och att snabbt göra en bedömning om personen bakom ansiktet går att lita på.

Nu, i vår tid, har vi mycket lättare att samarbeta (att köpa något av någon annan är ju ett sorts samarbete, eller hur?) med något som känns mänskligt. Dock är det fler än många företag som uppfattas som sterila och ansiktslösa institutioner, snarare än varma och inbjudande med faktiska människor bakom spakarna.

Ett företag som är mänskligt har mycket större chans att knyta starka band med sina kunder. Här är fyra sätt att förmänskliga ert företag (det råkar även vara 4 väldigt viktiga delar när det kommer till content marketing):

Lyssna

Känner du någon person som alltid pratar? En person som bara bryr sig om att säga så mycket och så bra saker som möjligt om sig själv? Det är förmodligen inte en av dina närmaste vänner… Lika outhärdligt är ett företag som bara använder sig av envägskommunikation, vars enda mål är att berätta för alla hur bra de är och att hela mänskligheten borde köpa deras produkt.

Däremot är nog några av dina närmsta vänner bra lyssnare, eller hur? Personer som hör på dina problem och funderingar och försöker hitta sätt att göra det lättare. Om ni som företag börjar lyssna på era kunder – och slutar se dem som en stor massa utan istället som individer – kommer ni inte bara verka mer mänskliga, ni kommer även att LÄRA er fantastiskt mycket om dem.

Ge först

Vem skulle du helst låna ut 100 kronor till? Någon som kommer fram till dig på gatan eller någon du känner sedan innan? Det är ju en löjlig fråga, självklart väljer du vännen. Men varför? Förmodligen för att den personen gett dig något tidigare! Det behöver inte vara pengar eller presenter utan det kan handla om att din vän gett dig av sin tid eller sina råd. Det gör att du känner tillit och vågar ge något tillbaka!

På samma sätt skall ni se till att ge så mycket ni bara kan, innan ni ber någon att köpa er tjänst eller produkt. Dela med er av fantastiskt användbar information. Lär era kunder saker som gör att deras liv blir bättre eller lättare. Det behöver inte kosta er en hel årsbudget och det är inte några enorma produktioner som behövs. Bara visa att ni faktiskt bryr er om dem, inte bara deras pengar.​

Ha humor!

Per automatik så stoppar vi människor (och företag) i olika fack, ganska snabbt efter vi först träffar dem. Det är ett nedärvt sätt för att bestämma om det är en vän eller fiende, någon man kan lita på eller någon man borde springa från.

Humor är förmodligen det snabbaste sättet att rasera den där lilla muren vi alltid står bakom när vi träffar på någon eller något nytt och okänt. Hitta sätt att väva in lite humor i ert företags canvas. Det behöver inte vara vi-klär-ut-oss-till-roliga-clowner-humor (såvida det inte passar er stil såklart!) utan skall anpassas mot era kunder. Hur skämtar de? Ett företag som säljer avancerad forskningsutrustning skämtar såklart inte på samma sätt som ett företag som säljer sneakers till tonåringar.

Lite humor gör att ni visar att ni inte tar er på sååå stort allvar och att ni bjuder på er själva.

Ha ett ansikte

Eller flera, är oftast bättre. Se till att er hemsida, era sociala medier och alla andra platser där ni pratar med omvärlden visar riktiga människor. Ansikten på folk som jobbar hos er och som handlat av er. Var inte rädda för att använda en person i era infofilmer eller att skriva under med ert namn när ni skickar ut ert nyhetsbrev. Det behöver inte vara en perfekt, photoshoppad bild med bländvitt leende. Det genomskådas blixtsnabbt. Våga istället visa riktiga människor.

Det finns massvis med sätt att förmänskliga ett företag, de här är några av dem som vi brukar nämna under våra workshops. Seså, sätt igång att göra folk av ert företag!

Jens Lennartsson
Content Manager på Befound

Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82

Om Befound

Att vara mänsklig i sin kommunikation leder till fler och bättre relationer än alla corporate floskler och policies i världen. Vi vill hjälpa din organisation bli allt den kan vara. Kontakta oss idag.



Befound AB
info@befound.se


Gustavsgatan 21
216 11 Limhamn

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64

Org.nr 559054-1966

Bankgiro 288-9756

Priser anges exkl. moms


12 december 14.00 // Begränsat antal platser

Få första lektionen direkt, signa upp med din mejl här: