8 konkreta tips innan ni sänder live på sociala medier!

Livesändningar (eller livestreaming) på sociala plattformar har de senaste åren blivit den coolaste tjejen på festen! Anledningen? Det är det överlägset bästa sättet att skapa engagemang.

Om du är övertygad om att det är något värt att satsa på, kommer här 8 tips (om du inte är övertygad än så tycker jag du skall läsa mitt inlägg om Livestreaming för företag på sociala medier, där får du veta allt du behöver).

Du behöver absolut inte följa alla de här tipsen (eller nått av dem) när du sänder. Men det kan vara bra hållpunkter för att hela tiden förbättra livesändningarna!

Välj ett tydligt ämne

Det blir mycket lättare – både för dig som pratar i sändning och den som tittar – att följa med och förstå vad det är som händer.

Tydligt ämne betyder inte att ni behöver hyra in en kommunikationsbyrå som researchar de 100 bästa rubrikerna och kör en undersökning bland er målgrupp. Nejdå, det enda ni behöver vara klara med är syftet med sändningen.

Bakom kulisserna på ert event! Presentation av produkt X! VDn svarar på frågor om Y! Test av produkt Z! Så här löser ni problem Å! 5 tips för att åstakomma Ä!

Ja, du fattar. Ingen rocket-science, utan helt enkelt ett ramverk.

Skriv ner det på en lapp innan – när du behöver formulera det i ren text märker du snabbt om det verkar flummigt 😉

Gör ett enkelt manus

Återigen; gör det inte för komplicerat. Skriv ner några hållpunkter på vad du vill visa eller prata om under sändningen. Under de första gångerna du sänder live känns det förmodligen lite nervöst, ibland blir det helt tomt i skallen. Vad skall jag säga nu?

Då är det bra att ha en liten papperslapp att tjuvkika på, och det är helt tillåtet att göra när du sänder live.

3 – 5 punkter kan vara bra att börja med, mer än så behövs inte.

Marknadsför det i förväg

Vissa livesändningar är lite mer spontana – typ ”oj, kolla in det här coola som precis hände här på kontoret”! Där är det bara att klicka ”Starta” och börja lägga ut!

För de lite mer planerade sändningarna är det bra att marknadsföra dem lite i förväg; dagen innan och en timme innan ni börjar kan vara en bra tumregel.

Använd det där ämnet som du skrev ner nyss, och lägg ut en passande bild på era sociala medier – glöm inte att skriva vilket klockslag det börjar.

Se till att du har bra uppkoppling

Ingen orkar kolla på ett hackigt och brusigt försök att förmedla något i videoform. Kolla uppkopplingen i förväg, under så lika förhållanden som möjligt.

Hoppa direkt in i handlingen!

Många av tittarna kommer att dyka upp i början och du har inte lång tid på dig att visa att det är värt att stanna kvar.

Gör som de bästa Hollywoodrullarna och släng in tittarna rakt i handlingen – inga ”hej och välkomna, vi kör snart igång”.

Ba’ kör!

Svara på kommentarer

Livesändningar ger oftast mycket mer interaktion än en film som inte är live. Utnyttja det till fullo och svara på kommentarerna – glöm inte att inkludera namnet på den som kommenterade. Det visar att ni bryr er och att det finns en anledning att titta och kommentera.

Håll koll på reaktioner och kommentarer och försök (utan att det blir för långdraget) att svara eller i alla fall bekräfta så många som möjligt.

Avsluta (snabbt) med en call-to-action

På samma sätt som att du bör köra igång så snabbt som möjligt i början, försöka att göra en så effektiv avslutning som möjligt. När du börjar babbla upp alla olika stället som tittaren kan ”connecta” mer er, vilka som har sponsrat eventet och att du vill tacka familjen för att de alltid ställt upp, är det många som kommer att gå vidare till nån annan sändning.

Bestäm istället redan innan vad du vill att tittarna skall göra direkt när sändningen är slut. Läsa mer om X på er hemsida? Klicka på knappen så att de får notiser om nästa livesändning? Ladda ner PDFen på länken nedan?

Ge de något att göra direkt och säg sedan tack!

Dela sändningen efteråt

Filmer som är live får mer engagemang än de som inte längre är live. Men det betyder inte att du skall låta bli att spara den.

Dela filmen någon dag senare så att de som inte var online just då också kan ta del av den.

Kom ihåg att svara på eventuella kommentarer ni får, även efter ni varit live!

Lycka till med din livestreaming och hör av dig om du vill att vi hjälper er att komma igång!

Skrivet av Jens Lennartsson

Jag älskar att connecta med människor, berätta historier på alla sorters sätt och att göra livet lite bättre/roligare/intressantare för mig och folk omkring mig!

Ring: 0705-56 40 82

Om Befound

Håller du också med om att det är människorna i företagen som är anledningen till att det blir affärer? Och att vara mänsklig i sin kommunikation är viktigare än alla corporate floskler och policies i världen? Vill du komma loss från traditionell marknadsföring och hjälpa din organisation bli allt den kan vara? Det vill vi med. Låt oss hjälpa dig.

Vill du ha fler tips?

Signa upp för vårt nyhetsbrev för nya sociala medier-tips, direkt till din mailbox!

Befound AB
info@befound.se

Kärleksgatan 2a
211 45 Malmö

Jens Lennartsson
jens@befound.se
0705-56 40 82

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64