Om det började brinna i min lägenhet finns det en pryl som jag hade släpat med mig ut. Det är inte min iPhone eller surfplatta. Inte mina extra hårddiskar. Inte ens min fina kamera.

Det är en gammal radioapparat i trä (ja, det är faktiskt helt och hållet passande att använda tillägget ”-apparat” just här, även fast jag är född efter första världskriget). Den står på fyra rangliga ben bredvid min gröna läsfåtölj.

Radion i sig är inte speciellt annorlunda. Förmodligen tillverkades tusentals likadana under 50-talet, och antalet radiokanaler som går att ratta in idag är begränsade.

Radion i sig är inte speciellt annorlunda. Men under hela min uppväxt, stod radion längst in i det rummet som min farfar använde som (överbelamrat) kontor och för sina dagliga tupplurar i en hård, smal säng, med en liten trädlåda som nattduksbord, där det alltid stod en brun flaska med hostmedicin.

I det rummet satt vi i timmar och ritade på baksidan av gamla skrivmaskinspapper med utkast till tidningsartiklar för lokaltidningen där min farfar arbetade sina sista 15 år innan pensionen. Där sorterade vi de hundratals gamla mynt som han sparat i vita plastburkar. Där gav han mig min första kamera och där bjöd han på godis ur en ständigt påfylld plåtburk.

Idag är det många år sedan farfar gick bort. När pappa och hans bror skulle rensa i huset, frågade de mig om det var något särskilt jag ville spara…

En gammal halvt fungerande radio i trä som varje påminner mig om att prylar betyder väldigt lite, jämfört med historien som ligger bakom bakom.

Vad är storytelling?

Storytelling är ett av vår tids största trendord. Och det med all rätt – de företag som kan använda historieberättande på rätt sätt, och vid rätt tillfällen – kommer inte bara sälja mer. De kommer även få lojalare kunder och till och med göra världen till en lite bättre plats.

Men trots att storytelling är ett ord (och koncept) som syns i var och varannan marknadsföringsblogg, så är det svårt att sätta fingret på vad det egentligen är. Och ännu mindre hur du skall göra för att använda det, rent konkret.

I det här inlägget får du reda på exakt vad (corporate) storytelling är och hur du kan börja använda det för att hjälpa er nå era mål!

Vad är fördelarna med corporate storytelling?

  • Öka engagemanget från följare och kunder
  • Skapa uppmärksamhet runt ert varumärke
  • Ge mervärde för era befintliga kunder
  • Rätta till en skev bild av ert varumärke, åt det positiva hållet

Kort sagt går Corprate Storytelling ut på att använda det mer mänskliga och mjuka historieberättandet (storytelling) framför koncisa och exakta fakta, för att lyfta fram fördelar i ett företag och även få människor att engagera sig lättare.

Nästan all storytelling innefattar en huvudperson, hjälten i berättelsen. Den personen har upplevt något (det behöver inte vara något grandiost eller extraordinärt, även små vardagsberättelser har stor kraft) och på det sättet känt något. Genom att måla upp just den händelsen på någon av sitt företags plattformar kan du få andra människor att känna samma sak – och på det sättet koppla den känslan till just ditt företag!

Storytelling går att implementera genom en liten tweet, i en längre text, under en föreläsning eller genom en video. Eller genom precis vilket medium som helst! Jag skall strax berätta hur du lyckas med storytelling själv!

Sammanfattning, vad är corporate storytelling?

  • Sanna berättelser med och om riktiga människor
  • Som era kunder kan relatera till
  • Kan utbilda, underhålla och implementera specifika värdeord

Varför fungerar det?

Vi människor har ett djupt rotat behov att bli underhållna. Redan innan vi hade tagit fram ett system för att skriva, berättade vi historier kring lägerelden. Även om vi idag har en hel del mer att underhålla oss med än att vässa våra spjut och stapla kottar, finns behovet att lyssna på andra människors berättelser kvar.

I mitten av 90-talet gjorde den portugisiska neurologen Antonio Damasio en intressant upptäckt, då han studerade människor som skadat den delen av hjärnan där känslor skapas. Patienterna verkade alla helt normala, förutom att de saknade förmåga att känna känslor.

Det allra mest intressanta med gruppen var dock något annat. Det visade sig att ingen av dem tycktes kunna ta ett beslut. Även de enklaste besluten, exempelvis att välja mellan två lunchrätter, blev näst intill omöjliga.

Hur kommer det sig? I nästan alla val vi gör har de olika valmöjligheterna olika för och nackdelar. Men när vi ställt upp de logiska argumenten framför oss, krävs det att vi ”känner” vilket som är bäst. Vi kan inte välja genom att tänka logiskt, utan alla val vi gör är baserade på känslor.

Hur väl förberedda och kunniga vi än är, hur många logiska argument vi än lägger fram så finns det risk att den vi försöker övertala inte håller med, för att det inte ”känns” rätt. Det är våra känslor som tar beslut åt oss, oftast redan innan vi hunnit tänka logiskt.

En av de mest sedda föreläsningarna från TED Talks är Simon Sinek’s Start With Why. Där menar Sinek att vi som kunder inte köper vad ett företag gör, utan varför de gör det. Vad betyder det?

När du väljer telefonabonnemang är det inte ett telefonabonnemang du vill köpa. Du köper möjligheten att kunna hålla kontakten med vänner och familj, och för att kunna göra din vardag bättre.

Vi som kunder vill känna att vi kan stå på ert företags sida – att vi kan stå för det ni står för och att ni är goda. Annars kommer det för alltid finnas en gnagande känsla att något inte står rätt till. Det är våra känslor som tar beslut åt oss.

Klädesföretaget Patagonia säljer inte bara kläder för uteliv. Patagonia vill ”tillverka den bästa produkten, utan att orsaka onödig skada, använda företagsverksamheten för att inspirera och implementera lösningar på miljökrisen”. Wow! Genom att köpa deras produkter, hjälper du dem att tackla de problemen, du hjälper dem att göra världen bättre.

Bernadette Jiwa säger i boken Meaningful – The Story of Ideas That Fly att

”När vi uppmuntrar människor att tro på att något visst spelar roll, attraherar vi den typ av människor som bryr sig om något.”

En studie från Nielsen, visar att de flesta vill ha ett mer personligt band när de tar in information. Våra hjärnor är mycket mer engagerade av organiska berättelser än av konkreta fakta. För att läsa konkret information behöver bara de områden i hjärnan som är ansvariga för språk jobba, medans i stort sett hela hjärnan lyser upp som en skogsbrand om vi lyssnar på eller läser en historia.

Sammanfattning: därför fungerar storytelling!

  • Vi vill bli underhållna 
  • Historier engagerar hela vår hjärna
  • Vi vill ha en personlig relation med företag innan vi köper

3 exempel på fantastisk storytelling från företag

IKEA

Om det hade funnits ett SM i Storytelling, så hade förmodligen vår favoritexport IKEA fått en pallplats varteviga år. Från starten på 40-talet har företaget gjort allt för att lösa våra vardagliga problem på på ett enkelt och praktiskt sätt – den visionen lyser igenom i all deras kommunikation.

När de för ett par år sedan lanserade en serie produkter för trådlös laddning av telefoner hade de mycket väl kunnat välja att lyfta fram hur snabbt laddningen sker, hur många watt och volt den har eller hur liten och smidig den är. Men de valde att rikta in sig på igenkänning istället.

I sin film Var #&* är laddsladden? låter dom dig som tittare följa tre grupper av människor som alla har samma problem; var är sladden till telefonen?

På några sekunder kan du känna känslan i kroppen – stressen när du är på väg ut ur dörren och försöker leta reda på den där lilla men ack så viktiga sladden. Du vet inte vad den kostar, du vet inte hur den ser ut, men du vet att ditt liv kommer bli så mycket lättare när du har den.

IKEA lyfter fram den svenska vardagen i sina filmer. De räds inte att visa det jobbiga och konstiga, tillsammans med det roliga och lättsamma. Tack vare det blir deras berättelser verkliga, äkta och framförallt relaterbara.

Du kommer väl ihåg? Det är våra känslor som tar köpbesluten åt oss!

TOMS shoes

Ett annat fantastiskt exempel på corporate storytelling kommer från det amerikanska skoföretaget TOMS Shoes. De lyckades 2011 få folk över hela världen att gå barfota en dag, och dessutom dela med sig av bilder på sina skolösa fötter under hashtaggen #onedaywithoutshoes.

Eventet återkommer varje år, och engagerar nu nästan 4 miljoner människor världen över! Hur lyckades ett litet skoföretag som startade i grundaren Blake Mycoskies lägenhet några år tidigare beröra så många? 

TOMS Shoes följer en ett-för-ett-filosofi. För varje par skor de säljer till en betalande kund, skänker de ett par skor till ett barn någonstans i världen. De berättar hur att få ett par skor inte bara minskar risken att trampa på exempelvis krossat glas, vilket i sin tur kan leda till infektioner och ännu värre saker. De visar också hur en så pass enkel sak som skor kan leda till att barn kan delta i en ordentlig skolgång, då många skolor har ”skotvång”.

TOMS Shoes lyfter fram historier om riktiga människor som fått ett bättre liv, tack vare dig som köpt ett par skor. De överför de positiva känslorna hos ett barn som fått sina första skor, på dig och dina skor som du de flesta dagar tar för givet.

Det leder inte bara till att deras varumärke får en större betydelse för dig, utan även att skorna blir värda mer. När de dessutom bad sina kunder att faktiskt ta av sig skorna och för en dag få känna hur det känns att inte ha skor att sätta på sig, var succén ett faktum.

Genom att dela med sig av berättelser om riktiga människor, fick de kunder och potentiella kunder att förstå varför en så alldaglig sak som skor är livsviktigt och hur kunderna kan göra verklig skillnad.

Dugges bryggeri

Men de där två företagen har ju flera Billy-bokhyllor fulla med pengar, det är klart de kan göra massa häftiga grejjer, tänker du nu?

En historia kostar ingenting, det är det fina. Det går att använda storytelling utan att betala massa för det. Det finns två branscher som jag personligen tycker lyckas väldigt bra med sin storytelling; kafferosterier och mikrobryggerier!

Dugges bryggeri i Landvetter berättar historian om sin uppkomst på ett väldigt lättsamt och kul sätt!

Läs hela texten här!

Satsa stort eller börja smått – det är helt upp till er. Glöm inte dock; det viktigaste är alltid själva kärnan!

Hur gör ni?

Att bli bekväm i att använda storytelling som marknadsföringsstrategi kan kännas ovant och luddigt från första början. Här kommer några konkreta steg som gör dig till en historieberättare som hade fått dina grottmänniskokompisar att tappa björnfällarna!

1. Förstå att ingen bryr sig om ert företag

Va!? Nu är du väl ändå lite väl negativ, Jens? Nja, det är faktiskt sant. Era kunder bryr sig egentligen inte om er som företag, däremot vad ni kan göra för dem. Det du måste göra allra först, är att lämna egot hemma (eller utanför dörren på kontoret i alla fall). Istället för att tänka ”vad vill vi säga?” måste tankesättet vara ”vad är folk intresserade av att höra?”. Förstår du skillnaden?

2. Hitta möjligheter och utrymmen för berättelser

I nästan alla steg i Kundresan (från att en potentiell kund inte ens vet om att ni finns, till en nöjd/mindre nöjd befintlig kund) så finns det möjlighet för berättelser. Är det på era sociala medier? På er hemsida under Om Företaget eller någon annanstans? Kanske era säljare eller andra som har direkt kontakt med potentiella kunder kan lära sig berätta de fantastiska historier som finns runt företaget?

Ta’t lugnt och börja med ett ställe, det går lätt att uttöka när ni börjar bli varma i kläderna.

3. Bestäm vad det är ni vill uppnå

Ni har förmodligen redan uppsatta mål i företaget. Kanske vill ni få fler folk att förstå vad er produkt kan hjälpa dem med? Eller vill ni ändra en allmän uppfattning om ert företag, kanske åt det mer positiva hållet? Vill ni skapa mervärde för era befintliga kunder? Eller öka engagemang och skapa uppmärksamhet runt ert varumärke?

Vad ni vill berätta påverkar vilken sorts historier ni vill lyfta fram!

4. Hitta er huvudperson

Varje historia har en protagonist – en hjälte. Nu är det upp till dig att att hitta er huvudperson. Och ta det lugnt, det behöver inte vara en professionell äventyrare som slåss med tigrar och björnar. En liten berättelse är också fantastisk!

Vem har upplevt det som du vet att fler kan uppleva tack vare er produkt? Vem har känt som ni vill de skall känna av er tjänst? Har ni fått något extra fint tackmail? Har någon i säljpersonalen mött en kund vars liv blivit lite (eller fantastiskt mycket) bättre tack vare er?

Har ni någon extra uttrycksfull person inom företaget? Som kan personifiera ert syfte och som kan visa vad ni egentligen vill?

Vem är det som tillverkar er produkt? Tänk dig att få veta vem som plockat eller rostat kaffebönorna som du just bryggde med?

Varje person har hundra historier inom sig som bara väntar på att få komma ut!

5. Skriv (eller prata) på ett mänskligt sätt

Vår kurs om att skriva för webben är helt fokuserad på att kommunicera på ett så mänskligt och okonstlat sätt som möjligt. Det är för att vi verkligen tror att det bästa sättet att få en äkta kontakt med människor är att prata med dem som människor. Inte som en självutnämnd expert med komplicerade ord och snygga fraser. Utan som om du satt mitt emot din kund, på varsin sida av en lägereld. Den bästa kontakten får du om ni kommunicerar på samma nivå.

Skriv som du pratar. Prata som om du samtalade med en vän. Det är det bästa tipset at hålla i bakhuvudet. När du skrivit ner din story, läs igenom den och tänk hela tiden ”hade jag använt de här orden och den här meningsuppbyggnaden om jag hade pratat med en nära vän?” Om svaret är nej (eller ”njaaaa…”) måste du redigera och skriva om.

6. Utvärdera och förbättra

Det finns inget facit för mänsklig marknadsföring. Varje företag har sin egen kund med sina helt egna behov och problem. Du kommer inte att lyckas direkt, men varje gång du testar så lär du dig, du blir lite bättre.

Så; fundera inte så mycket, bara kör på! Det går alltid att ändra och förbättra!

Vad är ditt nästa steg?

Min gissning är att någon av de sociala medier ni redan använder har antingen en live-funktion, eller en ”story”-funktion, där du kan spela in korta meddelanden som försvinner efter en viss tid.

Använd den för att berätta en liten story för dina följare. Något som hände på kontoret förra veckan, en berättelse som en kund sagt, eller en liten historia om något i produktionen av er produkt!

Lycka till!

Vill du lära dig mer om hur du använder historier för att bygga förtroende och öka försäljningen? Kolla in vår kurs, Att Skriva för Webben

Jens Lennartsson
Content Manager på Befound

Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82

Om Befound

Att vara mänsklig i sin kommunikation leder till fler och bättre relationer än alla corporate floskler och policies i världen. Vi vill hjälpa din organisation bli allt den kan vara. Kontakta oss idag.



Befound AB
info@befound.se


Gustavsgatan 21
216 11 Limhamn

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64

Org.nr 559054-1966

Bankgiro 288-9756

Priser anges exkl. moms


12 december 14.00 // Begränsat antal platser

Få första lektionen direkt, signa upp med din mejl här: