Att starta en företagssida på LinkedIn gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata LinkedIn-profil.
Detta tål att upprepas:
Du kan inte skapa ett företagskonto på LinkedIn. Det finns bara en typ av LinkedIn-konto och de är alltid knytna till en person. Om du är i färd med att skapa ett nytt konto för att du tänker att du ska ha ett företagskonto, så tycker jag du ska tänka om. Följ istället nedan steg-för-steg guide hur du skapar en företagssida i LinkedIn.
Att du skapar en LinkedIn företagssida (eller LinkedIn-sida som det numera heter) är dock inget som syns på din privata LinkedIn-profil (du blir bara administratör för LinkedIn-sidan – något som inte visas för utomstående).
Steg 1 – Var hittar du menyn där du kan sätta igång företagssidan i LinkedIn?
Logga in på ditt vanliga privata LinkedIn-konto (japp, ditt eget privata – det finns som sagt inget företagskonto) och välj Skapa en företagssida som ligger i menyn långt till höger (under ikonen med 9 prickar).
Steg 1 – Välj Skapa en företagssida i menyn under de 9 prickarna.
LADDA NER LATHUND
Så funkar admin-gränssnittet för LinkedIns företagssida
Du signar samtidigt upp på vårt nyhetsbrev (och kan avprenumerera när du vill)
Steg 2 – Välj den sidtyp du vill skapa
För att skapa din företagssida väljer du vilken storlek ditt företag har. ”Småföretag” med färre än 200 anställda eller ”Medium till stort företag” med fler än 200 anställda. Funktionaliteten på företagssidan är densamma oberoende på vilken av dessa båda sidtyper du väljer.
Steg 2 – Klicka på ”Småföretag” eller ”Medium till stort företag”.
Steg 3 – Fyll i uppgifter om ditt företag
Sidans identitet
Välj det företagsnamn du vill ha på din LinkedIn företagssida. Ibland är det någon som tagit ditt namn före dig, exempelvis om det finns liknande företagsnamn utomlands. Då får du lägga till något så att ditt företagsnamn på LinkedIn blir unikt, till exempel ”Sweden”.
Det kan också hända att LinkedIn redan skapat en företagssida ”åt” dig. Detta görs helt automatiskt (under vissa förutsättningar). Då står det så här på företagssidan:
Denna företagssida skapades automatiskt av LinkedIn. Företagssidan hanteras inte av [FÖRETAGSNAMN] och den har för närvarande varken stöd eller koppling till företaget i fråga.
Du kan läsa om hur du tar kontroll över en automatiskt skapad företagssida här.
Välj vilken adress företagssidan ska ha – Tänk på att du kan inte ändra detta i efterhand.
Skriv in din hemsidas URL (som blir en länk till din externa webbplats)
Företagsuppgifter
Välj rätt bransch för din företagssida på LinkedIn. Tänk igenom ordentligt vilken bransch du ska välja så att det blir den som matchar ditt företags verksamhet bäst. Om någon söker på din bransch så ska ditt företag visas.
TIPS! Är du osäker på vilken bransch som passar bäst så kan du söka på dina konkurrenter på LinkedIn och se vilken bransch de valt.
Du behöver också ange företagsstorlek och företagstyp.
Profiluppgifter
Ladda upp ditt företags logotype.
Fyll i en beskrivande underrubrik eller slogan.
Kryssa i att du har rätt att skapa sidan å företagets vägnar (och godkänn villkoren).
Du har också möjlighet att se en förhandsgranskning för att se så att allt ser okej ut innan du går vidare.
När du är nöjd klickar du på knappen ”Skapa sida”
Steg 3 – Börja fylla i uppgifter som hamnar på din företagssida på LinkedIn.
Steg 4 – Designa din företagssida på LinkedIn.
Nu blir det skoj, det är dags att lägga till en cool bakgrundsbild (genom att klicka på pennikonen) så att du får den snyggaste företagssida LinkedIn har skådat.
Skämt åsido – bilder är viktiga för att de kan direkt ge en känsla av ditt företag för besökare som aldrig hört talas om ditt företag tidigare. Lägg ner lite tid och energi på att ta fram en bra bild för din företagssida. Det är inte så lätt, mycket beroende på att formatet är så knepigt.
Studera hur andra företag har gjort med sina bilder och undvik att använda så kallade stock-photo bilder, det är viktigt att bilden är unik för ditt företag. Den kan också innehålla din slogan eller andra budskap.
Tänk på att alltid utgå från vad besökaren tycker är viktigast och inte vad som är viktigt för din organisation.
Steg 5 – Formulera en företagsbeskrivning och fyll i detaljer
Klicka på pennan under omslagsbilden för att fortsätta fylla i detaljer för din LinkedIn-sida.
Företagsbeskrivningen är en av de viktigaste delarna av företagssidan på LinkedIn. Det är här du kan övertyga din målgrupp att just ditt företag och dess produkter eller tjänster är rätt för dem. Tänk sökoptimerat, dvs försök vara så specifik som möjligt och använd din målgrupps ord och formuleringar istället för din organisations specialuttryck och jargong. Försök vara konkret och rakt på sak, utan att låta torr och tråkig. Less is more – är en bra riktlinje när det gäller hur mycket information du ska skriva på företagsbeskrivningen. Och en annan riktlinje som alltid är bra att följa är Viktigast Först.
Det är bara fält markerade med en stjärna* som är obligatoriska, men ju mer information du fyller på desto större chans har du nå ut med ditt varumärke på bred front.
Steg 5 – Efter att du lagt in en omslagsbild och logotype är det dax att fylla på med vettig information om ditt företag. Tänk på att hålla den uppdaterad.
Platser
Här finns det möjlighet för dig att sätta ditt företag på kartan. Många anser att det är på LinkedIns företagssida som den mest aktuella informationen om ditt företag finns, så det gäller att informationen hålls uppdaterad.
Hashtaggar
Hashtaggar är som ett sorts interaktiva ämnen som du kan definiera för ditt företag (skapa egna eller välja befintliga) och som du tycker kan vara relevant för din målgrupp att följa.
Utvalda grupper
På företagssidan kan du visa upp till 10 LinkedIngrupper. Det kan ju vara bra om ditt företag till exempel är med i någon sorts branschorganisation som har en LinkedIngrupp, eller om ditt företag startar en egen LinkedIngrupp.
Hantera språk – översätt din företagsbeskrivning till flera språk
Många missar att företagsbeskrivningen kan visas på fler än ett språk. Gör först en företagssida på LinkedIn med det språk som du vill ska vara standardspråket, sedan publicerar du den. Därefter editerar du sidan och väljer ett annat språk där du får möjlighet att översätta företagsbeskrivningen. Din företagsbeskrivning utgår från besökarens val av huvudspråk i sin profil, så sidan visas automatiskt på engelska eller på svenska om det är det dessa två språk du valt att göra, beroende på vem som tittar på sidan.
TIPS! Om du tittar i menyn Du, som du får fram genom att klicka på över din profilbild längst till höger i menyn, och inte hittar valet Företagssida – Hantera, då har du ingen företagssida på LinkedIn eller så är du inte administratör. Det är också här du går in när du ska editera en redan skapad företagssida.
VIKTIGT – Lägg till fler administratörer för din företagssida
Du bör även lägga till flera personer som kan administrera din företagssida. Du kanske slutar på företaget någon gång i framtiden och då kan det ju vara bra att det finns någon kvar som kan administrera sidan.
Här hittar du en steg-för-steg guide hur du lägger till fler administratörer för din LinkedIn företagssida
Pontus Österlin
Marketing Coach på Befound
Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Pontus
Ring: 0705-56 66 64