Hoppade ni på content marketing-tåget för ett tag sedan men känner att ni inte får ut vad ni hade hoppats? Lägger ni flera timmar varje vecka på ert innehåll men säljkurvan pekar inte mer uppåt än förr?

Content marketing ÄR ett väldigt effektivt sätt att bygga förtroende och öka försäljningen. Det finns många fallgropar, och om man inte passar sig kan de göra att alla investerad pengar och timmar är helt förgäves. Om ni just nu inte ser den effekt ni hoppades på, försök lista ut varför det inte fungerat hittills innan ni tar en annan riktning.

Här är några anledningar till att er innehållsmarknadsföring bombar:

Huvuddelen av ert innehåll riktar sig till Person A, när ni i själva verket försöker att sälja mer till person B

Hur mycket vet ni egentligen om er huvudkund? En persons behov och frågor kan skilja sig enormt jämfört med en annan. Kanske har ni nyligen bestämt er för att göra en storsatsning mot en tidigare liten kundgrupp. Spännande! Men då gäller det att bryta sig ur det gamla tankesättet och verkligen lägga energi på att ta reda på så mycket som möjligt om er nya målgrupp. Planera in ett par timmar för ett brainstormingsmöte med representanter från hela företaget och försök bilda er en så detaljerad bild av människorna som är era nya favoritkunder!

Ert content är skrivet på ett sätt som inte överensstämmer med företagets sätt att “prata”

Om ett företag tagit fram en guide för ton och språk och följer den, kan flera personer sköta kommunikationen på alla plattformer, vare sig det handlar om hemsida, nyhetsbrev eller sociala medier. Om så inte är fallet, kan ert företag uppfattas som någon med multipla personligheter.

Det gör att potentiella kunder blir förvirrade, har svårare att känna igen era inlägg i det konstanta flödet på sociala medier. Om sättet ni pratar på skiljer sig mycket från era kunders sätt så blir det mycket svårare att bygga förtroende och en relation. Se till att alla som har i uppgift att kommunicera utåt vet sätt ni skall skriva och kommunicera och vilken ton och vilka ord ni skall använda. Utgå från er kundpersona som ni (förhoppningsvis) gjort!

Er meta-beskrivning är inte tillräckligt bra!

Om ni siktar på att få mycket trafik från sökmotorer är det superviktigt att er metabeskrivning är lockande! Det är den lilla texten som dyker upp under rubriken när du använder Google. Det kan till och med vara så att era sidor faktiskt hamnar högt upp i resultatet men att det helt enkelt inte är lockande nog att klicka sig vidare!

Ni har inte lagt upp för en tydlig och enkel kundresa på er sida

Gör det enkelt för kunden att veta vart hen skall klicka härnäst! Se till att era Call-To-Actions (för ni har väl tänkt igenom dem?) är lockande och att sidan man hamnar på när man klickar är vad man förväntar sig att hitta. Se till att det är enkelt att hitta all den information som en potentiell kund vill ha innan hen gör ett köp – och se till att den ligger på de rätta ställena. Och när det väl är dags att trycka “KÖP”, se till att det faktiskt FINNS en köp-knapp i närheten!

Det är svårt att hitta på er sida

Tro inte att användare lägger till på att leta igenom er gigantiska meny för att hitta rätt.  Om era besökare inte hamnar på rätt ställe inom ett par sekunder, ger de upp och fortsätter leta någon annanstans. Lägg de sidor som kunden vill läsa (inte de som NI vill att de skall läsa) först och tydligast i menyn – ta om möjlig bort alla andra. Se även till att er hemsida inte har några återvändsgränder – det är väldigt få som klickar “BAKÅT” om det tar stopp. Gå igenom all sidor och se till att det inte finns några återvändsgränder, dvs att man alltid tar sig till någon annan sida vart man än är.

Ert innehåll överensstämmer inte med anledningen till att människor besöker er sida

Vi brukar säga att ert innehåll (eller content) inte skall handla om era produkter först och främst. Men om ert innehåll hamnar för långt ifrån vad ni som företag gör, tappar ni mycket av effekten.

Är personerna som har nytta av ert content samma personer som har nytta av er produkt eller tjänst? Om inte, dags att ta en titt på er kundpersona igen, eller göra en lite mer djupgående undersökning.

Det här är bara några av anledningarna till att er content marketing-satsning skjuter snett – men förhoppningsvis är det en bra start! 

Ni får självklart också höra av er till oss om ni behöver lite extra hjälp att få innehållsskeppet på rätt kurs igen. Oftast behövs det inga stora ingrepp – bara ett par nya ögon!

Jens Lennartsson
Content Manager på Befound

Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82

Om Befound

Att vara mänsklig i sin kommunikation leder till fler och bättre relationer än alla corporate floskler och policies i världen. Vi vill hjälpa din organisation bli allt den kan vara. Kontakta oss idag.



Befound AB
info@befound.se
Anckargripsgatan 3
211 19 Malmö

Jens Lennartsson
jens@befound.se
0705-56 40 82

Pontus Österlin
pontus@befound.se
0705-56 66 64

Org.nr 559054-1966

Bankgiro 288-9756

Priser anges exkl. moms


12 december 14.00 // Begränsat antal platser

Få första lektionen direkt, signa upp med din mail här: