Visste du att om man kör en citron några sekunder i en microvågsugn så får du ut mycket mer juice när du pressar den! Javisst, det är sant (testa gärna men eftersom vi inte är matvaruexperter kan vi inte ta ansvar för utgången…)! Kör en citron – eller lime – mellan 15 till 20 sekunder på full effekt i micron och du kommer kunna pressa ut en avsevärd större mängd juice.
Tänk dig era bästa blogginlägg eller youtubevideos – de som hittills fått flest delningar och interaktioner. Det är era citroner. Nu skall jag lära er hur ni kan microvågslaga dem för att pressa ur massvis med fler läsare & tittare!
Genom att återanvända dem!
Skall man verkligen återanvända content?
Jag vet, det kryper lite i kroppen eller hur? Kommer det inte kännas som om ni har slut på ideér? Att era kunder kommer att tänka ”men det här har jag ju redan hört!”?
Nej.
Så här ligger det till. För det första; content marketing handlar om att ta fram så BRA innehåll som möjligt, inte så MYCKET som möjligt. Ett bra sätt att veta om ett visst content är ”bra” är att kolla hur mycket interaktioner/visningar/delningar/kommentarer det får. Det betyder ju att många är intresserade av att få hjälp med just det problemet!
Ett företag som släpper ett FANTASTISKT blogginlägg i månaden som innehåller ALLT man möjligtvis skulle vilja veta om ett ämne, kommer med största sannorlikhet ha större framgång än ett företag som pumpar ut flera – halvkassa – inlägg i veckan.
För det andra; människor tycker om att ta till sig information på olika sätt! Jag älskar till exempel att kolla Youtube-videos (det tar alldelles för mycket tid av mina arbetsdagar). Men många andra trivs bättre med att läsa blogginlägg. Eller lyssna på podcasts. Eller bläddra igenom slides.
Om det är ett ämne som jag verkligen är intresserad av, så ser jag till att sörpla i mig allt jag kan hitta om det – vare sig det är genom text, video, ljud eller röksignaler!
Lägg tiden på ert bästa innehåll!
Varje gång ni lägger ut en ny bit innehåll, vet ni inte om det kommer att bli läst 10 eller 10 miljoner gånger. Visst, ni kan kolla igenom trender och adwords, men till slut så är det fortfarande bara en utbildad gissning.
Men en sak ni kan se, är vilket tidigare content som gått som allra bäst. Lista de mest lästa och kommenterade inläggen, filmerna eller vad ni nu kan tänkas ha – och hitta sätt att återanvända dem.
Vad är fördelarna med att återanvända content?
Förutom att ni redan är säkra på att era kunder är intresserade av just det ämnet – så kommer ni kunna skapa nytt content med en mycket mindre arbetsinsats. Researchen och det värsta fotarbetet är ju redan gjort!
Dessutom kan ni knipa mer än en plats på Googles förstasida om ni producerar bra content om ett och samma ämne – fast på olika plattformar. Det i sin tur gör att chansen att någon klickar på er sida är mycket större!
Hur återanvänder man bäst sitt innehåll?
När ni väl vet vilka inlägg som funkat bäst, sätt er ner och försök klura ut hur ni bäst kan göra nytt material, men med ungefär samma innehåll.
Tänk er att ert mest lyssnade podcastavsnitt handlar om hur en hemmaodlare odlar de absolut finaste och godaste körsbärstomaterna.
Utifrån den informationen ni har, skriver ni ett utförligt (tillräckligt långt för att ni skall få med allt man behöver, men absolut inte längre) blogginlägg.
Till blogginlägget publicerar ni en supersnygg infographic som passar att skriva ut och att dela på sociala medier! I den här bilden kan den hemmaodlaren som inte har tid att läsa snabbt se hur man skall göra.
När ni är klara med er infographic spelar ni in en enkel Youtubevideo. Det enda ni behöver är ett bra ljussatt rum, en tomatplanta (och kanske lite verktyg och tillbehör) och en person med som är någorlunda sympatisk (ett godtyckligt antal ögon och tänder samt förmåga att uttrycka sig i fullständiga meningar är gott nog).
Efter det så skall ni för sjutton inte glömma att dela av bara sjuttsingen på era sociala medier.
Om ni tar fram allt det här materialet från ett och samma ämne, så har ni verkligen förtjänat en guldstjärna! (Skicka ett mail till mig med länkarna till materialet och din adress så skall jag se till att posta en stjärna så snabbt jag kan!)
Men självklart är det här ett ”extremt” exempel för att visa vad man KAN göra med material som redan finns. Börja med att förvandla ETT existerande inlägg till ett nytt – sedan smyger ni vidare därifrån!
Ni måste inte göra allt ert innehåll själv!
Även om ni är superduktiga på att uttrycka er i text, betyder såklart inte det att ni även har kunskap i att hur man framställer videos. Men så länge INNEHÅLLET redan finns (i ett av era mest lästa/sedda inlägg, minns du?) så blir det genast mycket enklare att låta någon annan göra det. Om man vill chansa lite finns det jättebilliga sajter som Fiverr eller Freelancer som tillhandahåller nästan alla sorters innehållsskapare.
Annars står vi på Befound självklart till tjänst. Du kan helt utan förbehåll maila oss för att känna på om vi skulle kunna hjälpa er att så effektivt som möjligt skapa och återskapa content (det är först vid fjärde mailet som vi vill att du ger oss din högra arm och skjortan)
Lycka till!
Jens Lennartsson
Content Manager på Befound
Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82