Vad är de två största anledningarna till att det där projektet som verkligen borde göras, inte tas tag i?
Att du inte bestämmer dig för att verkligen börja och att du inte avsätter tid för att slutföra det!
Vi har länge velat utöka våra ”fysiska” utbildningar med digitala – så att du kan lära dig vad du vill från din bekväma skrivbordsstol (eller hemma i soffan). Men som många andra med stora planer, kommer det alltid saker emellan. Bränder som skall släckas och mail som skall skickas.
Vad händer om du VERKLIGEN fokuserar på något under en längre tid, och ger det 100%?
Därför har vi bestämt oss för att en gång för alla göra slag i saken – och det genom ett litet experiment!
Under en vecka (5 arbetsdagar) skall vi ta fram vår första digitala produkt. Om en vecka, den 15 februari klockan 13.00, har du möjlighet att bli en av de första att köpa den!
Vi kommer att lägga 100% under 5 arbetsdagar (dvs 5×100) på just det här projektet. Inga telefonmöten, kurser eller konsultarbetande – den kommande veckan är helt vigd till detta.
Du kommer kunna följa projektet i det här blogginlägget, som uppdateras kontinuerligt! Vill du ha extra uppdateringar via mail? Fyll i formuläret här under! 🙂
Nu kör vi! //Jens & Pontus på Befound
Dag 1, 13.00 – Dags att bestämma vad det är vi skall skapa!
Målet för projektet, är att skapa en e-produkt som kan hjälpa till att lösa ett av de vanligaste problemen som marknadsförare har. Vilket problem vet vi inte ännu, men innan dagen är slut kommer vi att ha bestämt det! Dessutom vet vi vilket format (videokurs, e-workshop, arbetsbok etc) som den kommer att vara.
Då har vi förhoppningsvis också en grovplanering över kommande veckan!
Dag 1, 15.15 – Säg hej till Automatisera Marknadsföringen med Mailchimp!
Vi hade några riktlinjer när vi skulle sätta innehållet i den här produkten. Dels ville vi lösa ett konkret problem, som många har. Dels ville vi rikta oss till en tydlig och avgränsad målgrupp.
Under det gångna året har vi fokuserat extremt mycket på att lära känna er – våra följare och kunder – så mycket som möjligt. Vi har gjort allt för att ta reda på mer om vilka problem marknadsförare har och hur vi kan underlätta vardagen.
Eftermiddagen spenderades på att bena ut alla de vanliga problem vi vet att många marknadsförare har.
Automatiserad marknadsföring ligger oss varmt om hjärtat. Dessutom är det ett fenomenalt sätt att förbättra och effektivisera sin marknadsföring – vem vill inte ha mer tid?
Men Marketing Automation är stoooort. Vi var alltså tvungna att avgränsa det, för att hinna med på en vecka.
Email är en viktig och central del av automated marketing, och någon som vi verkligen gillar att arbeta med – let’s do that. Men vi vill också göra den här produkten väldigt konkret och hands-on.
Det finns massvis med olika tjänster som erbjuder emailmarknadsföring. Vi använder oss av Mailchimp, och det är ett väldigt bra system att börja med. Dessutom är det många som redan använder det, men bara utnyttjar en pytteliten del.
Nu har vi det: Automatiserad Marknadsföring med Mailchimp! Det är tillräckligt stort för att tilltala en relativt stor målgrupp, och avgränsat nog för att hinnas med på en vecka!
Formatet då? Det här kommer att bli en digital kurs, som kombinerar videos och text.
Dag 2 (Försök 1): Hej Vabruari!
Oh no! Vi stötte direkt på patrull! Första hela arbetsdagen ställdes in direkt, pga sjukdom. Men räds icke! Vi låtsas bara som att den dagen inte fanns, och börjar på dag två på måndag istället 🙂
Dag 2 (Försök 2) 9.30: Dags att strukturera upp veckan
Ledordet för den här veckan är fokus och struktur (Hmmm… det var två ord…)
Även om vi inte vet allt som kommer att behöva göras, har vi försökt göra en så konkret tidsplan som möjligt.
Nu är det dags att bena upp allt innehåll som skall finnas med i vår videokurs. Tanken är att få med ALLT som möjligen skulle vara intressant att ha i en utbildning om Mailchimp, för att sedan prioritera alla delar – på så sätt vet vi vad vi MÅSTE ha klart innan fredag, och vad vi kan fylla på med i efterhand.
Releasen på fredag kommer ju inte betyda att kursen är klar. Däremot kommer det finnas en fullt fungerande version (som går att köpa för ett early bird-pris) som sedan kontinuerligt uppdateras och utökas!
Dag 2, 12.00: Wow, det finns mycket kul att lära ut/sig
Brainstorming är alltid ett bra sätt att börja! Men samtidigt försökte vi strukturera upp innehållet i kursen – för att hitta en logisk ordning på materialet.
Vi började därför på tavlan, men körde parallellt ett dokument i Dropbox Paper (ungefär som Google Docs). Vill du se live hur vi arbetar med projektet? Klicka på länken så ser du exakt vilka uppdateringar vi gör:
Vårt arbetsdokument för Mailchimpkursen
Om du är inloggad på ditt Dropboxkonto kan du kommentera i dokumentet 😉
Nu har vi delat upp det fortsatta arbetet: Pontus börjar fixa till det bakomliggande systemet som gör att du kan betala för kursen. Det gör vi enkelt förklarat genom att ”gömma” vissa sidor för de som inte köpt kursen.
Samtidigt fortsätter Jens att organisera allt innehåll, så att vi kan börja spela in imorgon eftermiddag!
Dag 2, 15.40 – Vi kan ta betalt!
Pontus trixar och fixar med det tekniska, och det verkar som vi redan nu har möjlighet att ta betalt för vår kurs 🙂
Tack vare wordpress (systemet vi bygger vår hemsida på) kan vi relativt enkelt koppla på ett betalsystem (Stripe).
Samtidigt har Jens fått lite ordning på innehållet i kursen. Tanken var att vi nu på eftermiddagen skulle börja skapa de presentationer (typ Powerpoints) som skall användas i varje film – på samma sätt som du visar slides när du håller en föreläsning.
Men vi valde att lägga extra tid på att verkligen få innehållet i rätt ordning – och att det blir logiskt. Mycket av innehållet kommer vara steg-för-steg-instruktioner, där vi visar hands-on i Mailchimp exakt hur du gör specifika saker – dvs vi behöver inte skapa någon presentation.
Trello är ett av våra favoritappar när det gäller att strukturera och flytta runt när vi planerar kurser, föreläsningar och annat content.
Dag 3, 16.00 – Jädrans teknik!
Idag har känts seg, när det kommer till effektivitet. Mycket av tiden har lagts på att lösa teknik av olika slag.
Dels att fixa ljudutrustningen – två rundor till Kjell & Co senare så har vi dock en top-notch-inspelningsutrustning som ger fenomenalt ljud och är extremt lätt att jobba med.
Vi tänkte från början använda en Mikme – en mic som lanserades på Kickstarter för några år sedan. Det hade absolut fungerat, men vi kände redan från början att vi borde förenkla arbetsgången. Vi har inte spelat in så här mycket material på så kort tid innan, så vi behöver satsa på något som är väldigt lättarbetat.
Nu sitter vi här med värsta studiomicken, på en självbalanserande arm! I slutändan blev det inte superdyrt (2500 sek) och vi kommer kunna använda den till mååånga projekt.
Samtidigt som jag (Jens) försökte få ihop allt som hade med ljud att göra, kämpade pontus för att få plattformen (vår hemsida) att fungera som den skall.
Det finns färdigbyggda system att koppla på WordPress, för att sälja e-kurser. Men eftersom de inte har de funktionerna som vi behöver, och dessutom är onödigt komplicerade, valde vi att bygga ihop ett själv (kanske inte det mest tidseffektiva 🙂
Pontus fick till slut ta till papper och penna för att skapa ett gammalt hederligt flödesschema!
Dag 4, 16.30
Filmerna rullar ut på löpande band! Tack vare vår uppgraderade Trello-board, kan vi sitta på helt olika ställen och ändå samarbeta perfekt! Jag (Jens) spelar in och exporterar filmer till vår Dropbox-mapp, som sedan automatiskt synkas till Pontus. Han på sitt håll, laddar upp de på rätt ställe och skapar separata sidor till dem.
Här ser du en liten genomgång över hur vi använder Trello för att samarbeta.
To be Continued….
Jens Lennartsson
Content Manager på Befound
Väckte den här artikeln några tankar, frågor eller idéer hos dig? Hör gärna av dig! /Jens
Ring: 0705-56 40 82